جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    جواهر چیست و انواع آن کدام است؟

    جواهر چیست و انواع آن کدام است؟

    جواهر سنگ های قیمتی‌کوچکی هستند که برای زینت و زیبایی شخص به صورت سنجاق، انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ها می توانند به لباس و یا بدن فرد وصل شود. از نظر باستان شناسان جواهر یکی از قدیمی ترین مصنوعات به حساب می اید. مهره های ساخته شده از صدف ناسارئیس با قیمت ۱۰۰ هزار ساله، یکی از قدیمی ترین جواهرات شناخته شده است.

    پیشینه ی استفاده از جواهر در فرهنگ های مختلف چگونه بود؟

    جواهرات در فرهنگ های مختلف دارای اشکال مختلفی بودند. حلقه، انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند اشکال رایج جواهر است که همه ی مردم از آن استفاده می کردند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شد که بیشترین مدل های جواهرات را  مردم قاره ی آسیا استفاده می کردند.بعضی از فرهنگ‌ها جواهرات را به مچ پا و یا به عنوان زیورآلاتی برای بینی نیز استفاده می کردند. جواهر از ماده‌های زیادی ساخته می شود. سنگ های قیمتی مانند گوهر، مروارید، یاقوت و الماس به عنوان جواهر شناخته شده‌ اند. گوهر شناسی و گوهر تراشی از رشته های مورد استفاده در جواهر شناسی می باشد.

    جواهر جزء زیورآلاتی است که می توان از آن به عنوان سنجاق سر، حلقه ی انگشتان پا و اشیای زینتی برای قسمت‌های دیگر بدن استفاده کرد. در فرهنگ های مختلف طرز استفاده ی جواهر برای کودکان و یا افراد سن بالاتر متفاوت است. اما خانم ها در تمام  دوران ها یکی از پر طرفدارترین استفاده کننده های جواهرات هستند. امروزه در اروپا استفاده ی جواهر برای مردان بالغ نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

    انواع جواهرالات

    طلا: طلا فلز نرمی است و قابلیت چکش خوری دارد. به همین دلیل برای این که استحکام بالایی داشته باشد باید با فلزات دیگر ترکیب شود. به جزء طلای ۲۴ عیار بقیه ی طلاها، آلیاژ طلا نامیده می شود. نقره، نیکل و پلادیوم جزء فلزاتی هستند که برای استحکام به طلا اضافه می شوند پس طلا دارای عیار های مختلف می باشد. فلز روی هم به طلا اضافه می شود تا اکسیژن هوا را جذب کند تا مس یا نقره ی ترکیب شده با طلا اکسید نشوند.

    نقره: نقره مانند طلا فلز نرمی است و باید با فلزات دیگر ترکیب شود. معمولاً نقره را برای استحکام بالا با مس ترکیب می کنند. نقره به دلیل وجود اکسیدهای گوگرد در هوا و یا عرق بدن تیره می شود و برای اینکه رنگ اولیه ی خود را به دست بیاورد باید پولیش کاری شود. یکی از نقره های معروفی که درصد خلوص نقره در آن ۹۲.۵ درصد می باشد نقره استرلینگ است.

    تیتانیوم: تیتانیوم فلزی به رنگ خاکستری و بسیار سفت است. بگونه‌ای که استحکام آن سه برابر فولاد می باشد. با اینکه فلز بسیار سختی است اما بسیار سبک نیز می باشد. تیتانیوم هیچ حساسیتی برای پوست به وجود نمی ‌آورد. برای اینکه بتوان این فلز را به رنگ های دلخواه درآورد باید آن را حرارت داد. توجه داشته باشید که رنگ های فانتزی تیتانیوم عمق کمی دارند و با خراشیده شدن از بین می روند و باید از آن ها خوب مراقبت شود.

    پلاتین: پلاتین فلز ارزشمند و سنگین و بسیار مقاومی می‌باشد. پلاتین را معمولاً با رودیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می‌کنند.

    الماس: الماس جزء گرانترین جواهرات می باشد. عیار الماس بر اساس وزن است. هر قیراط به 100 قسمت تقسیم می ‌شود. بنابراین الماس با درجه ۷۵ یا ۷۵/۰ می باشد. هر چقدر الماس بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می ‌شود.  قیمت الماس  به سه عامل بستگی دارد که عبارت است از:

    نوع تراش: نوع تراش الماس می تواند ارتباط مستقیمی با قیمت آن داشته باشد. مثلاً برلیان نوعی از تراش الماس است که دارای ارزش بسیار بالایی می باشد.

    رنگ: رنگ الماس از سفید شروع می شود تا به سایه هایی از زرد و قهوه ای می رسد.

    وضوح: هرچه الماس از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار باشد ارزشمند تر خواهد شد.

    چگونه باید از جواهرآلات خود مراقبت کنید؟

    برای نگهداری از جواهرات خود، در هنگام حمام کردن یا شستن دست ها باید جواهرآلات خود را در بیاورید. زیرا صابون باعث می ‌شود که یک لایه نازکی بر روی جواهر شما ایجاد شود.با جواهرآلات خود آشپزی نکنید. زیرا گرما و روغن باعث می ‌شود که به نگین جواهرآلات شما آسیب وارد شود.همیشه بعد از آرایش کردن و عطر زدن جواهرالات خود را بیاندازید.همیشه جواهرآلات خود را با یک پارچه ی نمدی پاک کنید زیرا حوله و یا پارچه ای که گرد و غبار را در خودش بگیرد باعث می ‌شود که جواهرآلات شما خراش بردارند.

    جواهرات خود را در برابر گرمای مستقیم، مواد شیمیایی، ضربه و نور خورشید محافظت کنید.در استخر یا هنگام شستشوی ظرف ‌ها و لباس، جواهرآلات خود را در بیاورید. زیرا کلر باعث تغییر رنگ و شل شدن نگین ها می شود. برای اینکه از خراب شدن جواهرات خود جلوگیری کنید باید آنها را جدا نگه داری کنید.نقره را درون یک کیسه دربسته بگذارید تا از کدر شدن آن جلوگیری کنید. اما مروارید را هیچ وقت درون یک کیسه پلاستیکی قرار ندهید.بهترین راه برای تمیز کردن جواهر آلات کمی آب و صابون به همراه مسواک نرم می ‌باشد.

    جواهرات

    فرق طلا و جواهرات چیست؟

    فرق طلا و جواهرات در این است که در طلا هیچ سنگ قیمتی به کار نمی‌رود اما جواهرات ممکن است دارای سنگهای گران بها باشند که بر روی آنها کار شده است. این سنگ ها ممکن است اتمی و یا اصل باشند. جواهراتی که بر روی آنها سنگ اتمی به کار رفته را جواهرات اتمی و جواهراتی که بر روی آنها سنگ اصل کار شده است را  جواهرات اصل می گویند.

    دیگر تفاوت های بین طلا و جواهرات تفاوت در خرید و فروش آنهاست. برای فروش طلا خریدار باید قیمت روز هر گرم از طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده را پرداخت کند. تاکید می کنیم که در هنگام خرید و یا فروش جواهر حتماً به فاکتور توجه کنید. زیرا هنگامی که جواهر می خرید باید ۱۵ تا ۲۰ درصد سود فروشنده را کم کنید و بر اساس ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده بر روی فاکتور بها را به فروشنده پرداخت کنید.

    بهترین راه برای خرید جواهرات کدام است؟

    به طور کلی ما 4 نوع سنگ قیمتی به نام های الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز و تعدادی سنگ های نیمه قیمتی مانند آمیتیس،توپاژ و سیترین داریم. اگر این سنگ ها بر روی طلا به کار بروند آن را به جواهر تبدیل می‌کنند.این که در هنگام خرید جواهر کدام سنگ را انتخاب کنید یا کدام سنگ از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است نگرانی بسیاری از خریداران می باشد. به طور کلی سنگ جواهر با سه چیز ارزش پیدا می کند.

    زیبایی، درخشندگی ، کمیابی و با دوام بودن. برلیان که نوعی تراش از سنگ الماس می باشد از نظر درخشندگی و دوام از دیگر سنگها بالاتر است و در بازار تقاضای بسیار زیادی دارد. اما سنگ یاقوت زرد و یاقوت کبود کمیاب تر هستند و به دلیل کیفیت بالای آن ها ارزش بالایی نیز دارند.قیمت این سنگ ها روز به روز در بازار افزایش پیدا می کند. افراد عادی نمی‌توانند مرغوب بودن سنگ جواهر را تشخیص دهند، اما شاید نکات بالا بتواند کمکی به ان ها کند.

    ملاک های انتخاب جواهر چیست؟

    رنگ پوست و فرم صورت در انتخاب جواهر تاثیر بسزایی دارد. اگر شما رنگ پوست سردی دارید و موهای تان قهوه ای تیره و مشکی است و چشمان آبی و قهوه ای دارید بهترین انتخاب برای شما فلزات سفید مانند نقره یا طلا سفید می باشد و بهتر است از سنگ هایی به رنگ قرمز، بنفش و آبی استفاده کنید. اگر رنگ پوست شما سبزه است و رنگ موهایتان قهوه ای روشن است. رنگ چشمتان نیز سبز ،آبی روشن و فندقی است. فلزات طلایی و مسی می توانند زیبایی چهره شما را دوچندان کنند و سنگ هایی با رنگ نارنجی زرد و سبز را انتخاب کنید.

    در صورتی که رنگ پوست شما جزء رنگهای گرم و سرد نیست و رنگ پوست خنثی ای دارید هر نوع زیور آلاتی با هر طرح و رنگی به صورت شما می آید.اگر فرم صورت شما گرد است باید جواهراتی را انتخاب کنید که صورت شما را کشیده تر نشان دهند. این جواهرات می توانند آویزهای بلند، گوشواره های مربعی، مستطیل و ذوزنقه ای شکل باشد. بهتر است که از گوشواره های دایره ای استفاده نکنید. زیرا گردی صورت شما را بیشتر می‌کند.اگر فرم صورت شما بیضی شکل است باید جواهرالات حلقه ای و آویز را انتخاب کنید.

    اگر صورت مربعی دارید، جواهرآلاتی که دارای آویز هستند و با سنگ های ریز تزیین شده اند می توانند گزینه خوبی برای شما باشند.در صورت داشتن صورت مستطیلی باید جواهراتی را انتخاب کنید که از کشیدگی صورت شما بکاهد. این جواهرات می توانند گوشواره های میخی و چسبان و یا گردنبندهای کوتاه باشند.در نهایت اگر فرم صورت شما قلبی و مثلثی است باید جواهرآلاتی را انتخاب کنید که چانه شما را گرد نشان دهد. برای این جور صورت‌ها گوشواره های آویز و یا گردنبند های چوکر گزینه مناسبی است.

    نظرات
    ثبت نظرات Close