جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    ۷ فلز معروف برای ساخت زیورآلات

    ۷ فلز معروف برای ساخت زیورآلات

    دنیای زیورآلات بسیار متنوع است و هر روز طرح هایی جذاب و دوست داشتنی که با مواد بسیار مختلفی ساخته و پرداخته شده اند، و به دنیای مد معرفی می شوند. مواد سازنده زیورآلات شامل فلزهایی که به کمک آن ها طرح های جذابی از زیورآلات ساخته شده و در کنار سنگ های قیمتی و کریستال های بسیار ارزشمند، از جمله مهم ترین عامل در تعیین قیمت و ارزش یک گردنبند  یا دستبند در هنگام خرید زیورآلات می باشند.

    ماندگاری و ارزش مادی زیورآلات، به درصد خالص بودن فلزاتی که در ساخت آن ها استفاده میشود بستگی دارد. تمامی موارد فوق از جمله عوامل و نکات مهمی هستند که در زمان خرید زیورآلات باید به آن ها توجه زیادی شود.  خرید زیورآلات بر اساس فلز سازنده ی آن ها زمانی که به خرید گردنبند و یا انگشتر مورد علاقه ی خود فکر می کنید، بدون شک در مورد ویژگی های آن از جمله اینکه از چه فلزی ساخته شده است، اطلاعاتی ندارید. از طرفی دیگر، قیمت و ارزش مادی انگشتر و یا دستبند مورد علاقه ی شما رابطه ی مستقیمی با فلزی دارد که در ساخت آن استفاده می شود.

    در کنار تمام این موارد احتمال داشتن حساسیت به فلزهایی خاص، نگه داری درست و طول عمر زیورآلات شما نیز از جمله موارد مهمی است که قبل از خرید انگشتر و یا خرید زیورآلات مورد علاقه ی خود باید به خوبی در موردشان تحقیق کرده و اطلاعات کسب کنید. در این مقاله قصد داریم تا ۷ فلز معروف برای ساخت زیورآلات را به شما معرفی نماییم.

    طلا| طلا زرد| طلا سفید

    1- طلا

    بدون شک طلا زیباترین و محبوب‌ترین فلز برای ساخت انواع محصولات زینتی مانند گوشواره است. این فلز که از معدن استخراج می شود و به میزان کمی در اختیار ما قرار میگیرد. به همین خاطر از ارزشمندترین فلزات موجود در بازار به شمار می اید. نکته قابل توجه درباره طلا، ذخایر بسیار زیادی از این فلز در کف اقیانوس‌ است. اما به دلیل شرایط بد برای استخراج و عدم توانایی در این امر، همچنان باید قدر این فلز زیبا و فوق العاده را کمیاب دانست.

    طلا در دنیای زیورآلات با درصد خلوص مختلفی استفاده می‌شود که این درصد از خلوص به زبان تجاری عیار نام دارد.  طلای ۲۴ عیار با ۹۹درصد خلوص و طلا ۱۸ عیار با ۷۵درصد خلوص از محبوب‌ترین عیارهای مورد استفاده جواهرسازان می باشد. طلا از گذشته به عنوان فلزی ارزشمند و همچنین مواد اولیه عالی برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شده. امروزه  استفاده از این فلز زیبا همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت استفاده از طلا افزایش بسیاری هم یافته است.

    یکی از مهم ترین عوامل در تنوع تولیدات طلا، مد و طراحان آن هستند. استفاده از محصولاتی از جنس طلا با رنگ‌های متفاوت، در بسیاری از کلکسیون‌های طراحان به نام دنیا دیده می‌شود. برای پاسخ‌گویی به این خواسته‌ها، تغییراتی در ترکیبات طلا ایجاد شده که مواردی متفاوت را پدید آورد. طلای سفید به همراه رزگلد، از طلاهایی با رنگ متفاوت به شمار می‌آیند.

    “طلای زرد”

    رنگ اصلی طلا زرد است. به رنگ طلا، طلایی هم نیز گفته می شود. ولی در زیورآلاتی از جنس طلا با همان رنگ طلایی، حتما ترکیبی از فلزات دیگر هم وجود دارد، ولی رنگ اصلی طلا را تغییری نمی دهد.

    “طلای سفید”

    برای تغییر رنگ طلا به رنگ سفید آن را با فلزاتی مانند نقره وپالادیوم و یا نیکل، مس و روی ترکیب می کنند. همچنین روکشی از پلاتین و یا رادیوم به منظور افزایش درخشندگی استفاده میشود.

    “طلای رز گلد”

    این رنگ جایگاه ویژه ای در دنیای مد پیدا کرده است و برای تغییر رنگ دادن طلایی به رنگ رز گلد، آن را با مقدار بیشتری از مس ترکیب می کنند.

    مس| قیمت مس| مس در صنعت

    2- مس

    آلیاژ طلا و مس Copper که به مقدار چشم گیری در صنعت طلا و جواهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه فلز مس به فراوانی یافت شوده و ارزان قیمت میباشد. گفتنی است که از فلز مس هم به منظور تغییر رنگ در طلا استفاده شوده و برای پایین آوردن عیار طلا یعنی وقتی می‌خواهند طلاهایی با عیار بالا را به طلاهایی با عیار پایین تبدیل کنند طلا را با مقادیر معینی از این فلز ترکیب می‌کنند. تنها عیب فلز مس در زیورآلات این است که ممکن است روی پوست بعضی از افراد ردی سیاه به جا بگذارد.

    تیتانیوم| خرید و فوروش تیتانیوم

    3- زیورآلات ساخته شده با تیتانیوم

    فلز دیگری که مانند پلاتینیوم قوی و مقاوم است، تیتانیوم نام دارد. در کنار موارد نام برده شده، این فلز سبک می باشد و به راحتی می توان رنگ آن را تغییر داد. تمامی این ویژگی ها، تیتانیوم را به یک فلز بسیار مناسب برای طراحی و ساخت زیورآلات تبدیل میکند. طرح هایی عجیب، رنگ هایی متفاوت و سبکی آن از جمله ویژگی هایی هستند که امروزه طراحان برای ساخت زیورآلات بزرگ، مانند گردنبند و یا گوشواره های بزرگ به آن ها احتیاج دارند.

    از طرفی دیگر، تیتانیوم از جمله فلز هایی میباشد که بیشتر افراد حساسیتی به آن نداشته و به همین دلیل است که در بسیاری از عمل های جراحی از آن ها استفاده می شود. اگر شما هم دارای پوست حساسی هستید می توانید در هنگام خرید گردنبند و یا زیورآلاتی که در تماس مستقیم با پوست بدن شما هستند، به دنبال طرح هایی باشید که با کمک این فلز ساخته و پرداخته شده باشند.

    باید توجه داشت که خرید انگشتر هایی از جنس تیتانیوم برای افرادی که ممکن است در اثر بارداری و یا به مرور زمان، سایز انگشت هایشان تغییر کند انتخاب درستی نمی باشد. انگشترهایی که از جنس تیتانیوم هستند قابلیت تغییر سایز و اندازه را ندارند و به همین دلیل شاید این فلز انتخاب مناسبی برای ساخت انگشتر نباشد.

    نیکل| فلز نیکل|

    4-نیکل

    نیکل Nickel فلزی سفید رنگ و ارزان قیمت است که در ساخت طلاهای سفید بسیار بکار میرود و البته بهتر است بدانید نیکل در براق شدن طلاهای سفید تاثیر چندانی ندارد، طلاهای سفید را بعد از ساخت با رودیوم آبکاری کرده و همین باعث براق شدن آن‌ها می‌شود. تنها عیب فلز نیکل ایجاد حساسیت‌های پوستی روی برخی از افراد میباشد که به همین خاطر برای سفید کردن برخی از طلاها از فلزات دیگری مثل پلاتین و تیتانیوم استفاده می‌کنند.

    پلاتین| پلاتین در پزشکی

    5-پلاتین

    فلزی بسیار کمیاب و دارای استقامت بالامیباشد. پلاتین واکنش خاصی با هوا نداشته و به همین دلیل اکسیده نمی‌شود (دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود). در قرن گذشته استفاده از این فلز ارزشمند بسیار محدود شده بود. اما با ورود به قرن ۲۱ و علاقمند شدن مردم به استفاده از این فلز فوق‌العاده، مصرف آن افزایش یافت. اکثر اوقات از پلاتین هم به شکل آلیاژ استفاده می‌شود. این آلیاژ از ترکیب این فلز با مس یا کبالت ساخته خواهد شد. آلیاژ پلاتین از خود این فلز هم سخت تر است به همین دلیل محبوبیت بسیاری میان طراحان و تولید کنندگان زیورآلات دارد.

    کبالت چیست| فلز کبالت

    6-کُبالت

    کبالت Cobalt فلزی سفید رنگ مایل به فیروزه‌ای بوده که می‌توان گفت فلز کبالت از میان فلزات بیشترین شباهت را به نیکل دارد، افزودن فلز کُبالت به طلا باعث افزایش مقاومت آن می‌شود.

    فلز تنگستن

    7-تنگستن

    فلز تنگستن از تمامی موارد دیگر پر مصرف تر بوده ودر دنیای زیورآلات سنگین‌تر است. تنگستن با داشتن چهار برابر وزن تیتانیوم تنها مشکل خود را در صنعت جواهرات نمایان می‌کند. تنگستن که امروزه برای ساخت گردنبند، گوشواره و انواع ست و نیم ست کاربرد زیادی دارد به طور طبیعی به رنگ‌های نقره‌ای تا سفید شیری پیدا می‌شود.

    این فلز که نام او از کلمه‌ای سوئدی گرفته شده، در آن کشور به سنگ سنگین شناخته می‌شود. تنگستن مانند بسیاری از فلزات دیگر به صورت آلیاژ در این صنعت بکار میرود. اگر بخواهیم شاخصه‌های این فلز را برای استفاده به عنوان زیورآلات بررسی کنیم، باید به چند مورد اشاره کرد.

    • مناسب برای پوست‌های حساس و بدون ایجاد هرگونه حساسیت
    • استحکام و مقاومت بالا در برابر انواع خط و خش و تغییر رنگ
    • درخشش و جلوه فوق‌العاده زیبا

    سخن پایانی

    زیورآلات، هرکدام در شکل ها و مدل های متفاوت تاثیرات خاص خود را دارند. فقط کافی است، با انواع گوناگون و نحوه ی استفاده از آن ها آشنایی پیدا کنیم. با دانستن مطالب خیلی آسان می توانیم از خیلی از هزینه های اضافی جلوگیری کرد. خصوصا روی صحبتم با تازه عروس های عزیز است.

    شما هرچه ساده تر باشید شیک تر خواهید بود! نمونه ی آن عروس اول ملکه ی انگلستان، کیت میدلتون است. یکی از خوش پوش ترین زن های مد انگلستان شناخته شده است. اما توجه به رنگ زیورآلات و هم خوانی داشتن آن با لباس شما، بسیار اهمیت دارد. امیدواریم که از مطالب این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید.

    نظرات
    ثبت نظرات Close