جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    الماس صورتی و دانستنی‌هایی جذاب درباره آن

    الماس صورتی و دانستنی‌هایی جذاب درباره آن

    الماس صورتی به طبیعی بودنش در سراسر دنیا دارای ارزش بالایی است. علت رنگ صورتی آن از نظر کارشناسان این است که فشار زیادی در هنگام شکل گیری سنگ الماس روی آن است، به دلیل رنگی که دارد در دسته بندی الماس های فانتزی قرار می گیرد. الماس های صورتی از نظر رنگ و خلوص و شفافیت با یکدیگر متفاوت هستند.

    الماس صورتی از کربن خالص تشکیل شده که کربن یکی از سخت ترین مواد روی کره زمین است.این سنگ به دلیل سختی و انتشار نوری که دارد جواهری با ارزش و محبوب در بین عموم مردم است. جالب است بدانیم که الماس طبیعی فقط رنگ سفید و شفاف ندارد و دارای طیف رنگی متفاوتی است و از کمیاب ترین آنها می توان به الماس صورتی اشاره کرد.

    رنگ الماس صورتی:

    رنگ این الماس به دلیل وجود رنگدانه های موجود در آن است. هر چقدر میزان رنگدانه های موجود در آن بیشتر باشد رنگ صورتی آن پررنگ تر است  و در نتیجه جذابیت و زیبایی آن دو برابر می شود. رنگ صورتی میتواند تحت تاثیر رنگهای نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه ای و خاکستری باشد.در واقع رنگ این الماس صورتی است اما وجود رنگ دیگری در آن می تواند روی قیمت و بهای نهایی آن تاثیرگذار باشد. درواقع این رنگ دوم است که باعث غلیظتر شدن رنگ صورتی این الماس می شود در واقع میتوان گفت که اگر رنگ دوم از این الماس گرفته شود از میزان ارزش آن کم می شود.از ته رنگ هایی که در الماس صورتی وجود دارد رنگ بنفش، قهوه ای و نارنجی است.همه الماس های صورتی به طور قطع رنگ دوم را در خود دارند.

    الماس های صورتی بر اساس رنگبندی شان در سراسر دنیا نامگذاری می شوند:

    - ته مایه ای از صورتی

    - صورتی بسیار کمرنگ

    - صورتی کمرنگ

    - صورتی روشن فانتزی

    - صورتی فانتزی

    - صورتی فانتزی تیره

    - صورتی فانتزی زنده

    - صورتی فانتزی تیره

    - صورتی فانتزی عمیق

    انواع الماس های صورتی:

    معمولا همه الماس های صورتی در آزمایشگاه ساخته می شوند که البته مصنوعی هستند و تعداد کمی از آنها به صورت طبیعی ساخته می شوند.خب به طور قطع الماس های صورتی که به صورت مصنوعی ساخته می شوند دارای ارزش و قیمت کمتری هستند و معمولا از روش رسوب بخار شیمیایی((CVD برای ساخت آنها استفاده می شود.از روشهای رایج دیگر برای ساخت مصنوعی این الماس ها میتوان به روش پرتوافکنی اشاره نمود که حتی این نوع الماس ها هم کمیاب هستند.

    انواع الماس های صورتی

    کاربرد الماس صورتی در ساخت زیورآلات طلا و جواهرات:

    رنگ صورتی این الماس قابل ست کردن با رنگهای سفید و زرد است.از الماس صورتی مانند الماس بی رنگ در ساخت جواهرات لوکس و گران قیمت استفاده می شود. این رنگ الماس به چند شکل متفاوت برش می خورد مانند برش های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلبی . کوسنی یا کاشن است.برش گرد الماس صورتی را برلیان می گویند که برای رنگ صورتی نیز زیاد استفاده می شود.

    قیمت الماس صورتی:

    به دلیل نادر بودن این سنگ قیمتی قیمت آن نیز بسیار بالاست. هرچه خلوص و اشباع رنگ الماس صورتی بیشتر و بزرگتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود پس نتیجه می گیریم که قیمت الماس های صورتی پر رنگ بیشتر از قیمت الماس های صورتی کمرنگ است.هر چه رنگ صورتی الماس شفاف تر باشد و سایه های رنگی آن کمتر باشد باز نیز بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. به طور کلی الماس صورتی که ته رنگ آنها به قرمزی می زند دارای ارزش و بهای بالاتری هستند.

    گرانترین الماس صورتی جهان:

    Graff pink از نادرترین الماس های جهان است.وزن آن معادل 24.78 قیراط است. گرانترین الماس صورتی در سال 2010 بر روی انگشتری سوار شد که توسط شرکت معروف حراج ساتبی به مزایده گذاشته شد و نهایتا با قیمت 46 میلیون دلار به فروش رسید. این سنگ توسط موسسه گوهرشناسی آمریکا GIA در دسته الماس صورتی پر رنگ قرار گرفته است رنگی که بسیار نادر بوده و فقط دودرصد از آن در کل دنیا وجود دارد.نکته مهمی در مورد خرید انواع الماس رنگی باید بدانید این است که آن را بر اساس اندازه بخرید نه قیراط، چون این سنگهای قیمتی اندازه و وزن متفاوتی با یکدیگر دارند.

    چگونه الماس صورتی تشکیل می شود؟

    ساخت هر الماس میلیون ها سال زمان می برد که تحت فشار و حرارت بسیار بالا عناصر کربن باهم به شکل سنگ های الماس راف تشکیل می دهند. این عناصر ترکیبی هستند که در سنگها رشد میکنند و رنگهای مختلفی ایجاد میکنند، اما در مورد الماس های صورتی و قرمز دانشمندان هنوز علت آن را به درستی نفهمیده اند. ولی بهترین حدس فشار زیاد بر روی این سنگ هاست که باعث ایجاد رنگهای صورتی و قرمز شده است. الماس های صورتی دارای دانه بندی با فشار بالاست که باعث به جود آمدن یک ساختار داخلی فشرده می شود. الماس ها به طور کلی از کربن ساخته می شوند، انها به طور طبیعی در عمق 100 مایلی هسته زمین ساخته می شوند جایی که در دمای 2200 درجه فارنهایت گرم می شوند و تحت فشار قرار می گیرند. آنها میلیون ها سال آنجا باقی می مانند تا زمانی که منجمد شوند  و شکل الماس به خود بگیرند، الماس های صورتی نیز به همین شکل تشکیل می شوند و فقط هم در نقاط خاصی از کره زمین یافت می شوند.

    آیا الماس طبیعی صورتی است؟

    الماسهای صورتی 100 درصد طبیعی هستند. همه سنگ ها داری شناسنامه هستند که در آن طبیعی و مصنوعی بودن  سنگ ثبت می شود، زمانی که سنگ راف پیدا می شود با توجه به میزان رنگ و نوع برش آن سنگ نتیجه ای که از رنگ الماس طبیعی به جود می آید بسیار ارزنده است. به همین خاطر به علت ارزش بسیار زیادی که دارد درخواست گواهی برای صحت آن از ضروریات کار می باشد.

    آیا الماس طبیعی صورتی است؟

    آیا الماس صورتی ارزان تر از سفید است؟

    قیمت الماس بر اساس قیراط آن مشخص می شود و قیمت پارامتر قیراط هم وابسته به مشخصات آن سنگ قیمتی است، به همین خاطر با توجه به اینکه سنگ صورتی نادر است اما اگر کیفیت آن پایین باشد و فقط 0.25 قیراط باشد بنابراین قیمت آن نسبت به سنگی که قیراطش 100 است کمتر است و به طور قطع از لحاظ ارزش گذاری و قیمت ارزش و قیمت الماس صورتی از سفید آن بالاتر است.

    الماس های رنگی قیراط بیشتری نسبت به الماس های بی رنگ دارند. ارزش الماس ها بر حسب ویژگی هایی که دارند متمایز می شود مثلا یک الماس صورتی 1.50 قیراط در مقایسه با یک سنگ بی رنگ 1.50 قیراط وقتی مقایسه شود الماس صورتی ارزش خیلی بیشتری از سنگ بی رنگ دارد.

    با این وجود اگر الماس صورتی با رنگ تند فانتزی 1.50 قیراط  با یک الماس بی رنگ 100 قیراطی مقایسه شود الماس بی رنگ به دلیل اندازه بیشتری که دارد قراط و ارزش بیشتری هم خواهد داشت. قیمت هر قیراط با افزایش اندازه سنگ آن مشخص می شود چون یافتن آن دشوارتر است بنابراین در سنگ 3.5 قیراطی قیمت هر قیراط بسیار بالتر از 0.50 قیراطی است.

    تولید الماس صورتی در جهان 8000000 قیراط است که بزرگترین منبع تولید کننده آن معدن آرگیل در استرالیا است جالب است بدانید که تنها 1 درصد از این 8000000 تا صورتی هستند خیلی از آنها هم کیفیت پایینی دارند و بعضی از آنها هم که مرغوب هستند سنگ ها بی کیفیت هستند. ولی الماس ها هیچقت رنگ و ارزش خود را از دست نمی دهند حتی اگر 100 سال از استخراج و تولید آنها بگذرد.

    نتیجه گیری:

    جواهراتی که با الماس صورتی ساخته می شوند علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارند دارای ارزش و قیمت بسیار بالایی نیز هستند بنابرای طیف خریداران این سنگ های قیمتی هم بسیار محدود است.دلیل کمیاب بودن الماسهای صورتی این است که کمتر از الماس های بی رنگ استخراج می شوند در واقع می توان گفت تنها 0.01 درصد از قیراط الماس رنگی، در مقایسه با الماس های بی رنگ استخراج می شوند. الماس های صورتی بسیار زنانه، فوق العاده زیبا و از کمیاب ترین رنگها در دنیای رنگها بعد از قرمز، بنفش عمیق و بنفش کمرنگ هستند و به همین خاطر است که از آنها در حلقه های نامزدی استفاده می شود.

    وقتی تقاضا برای این الماسها زیاد می شود در نتیجه میزان عرضه آنها نیز خیلی کم می شود. به همین خاطر از این سنگ های قیمتی برای سرمایه گذاری ستفاده می شود. الماس های صورتی به صورت واقعی طبیعی هستند یعنی از دل طبیعت به وجود آمده اند و هیچ عمل بهسازی بر روی آنها صورت نگرفته است، همین عامل هم باعث گرانی آنها شده است. الماس های صورتی واقعا سنگ های قیمتی گرانبهایی هستند بسیاری متوجه میزان جذابیت و ارزش این سنگ ها شده اند و قبلا روی آنها سرمایه گذاری کرده اند، خرید الماس صورتی یک تصمیم بزرگ است  وبنابراین باید بسیار با دقت انجام شود.

    نظرات
    ثبت نظرات Close