جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    انواع مروارید و خواص درمانی آن

    انواع مروارید و خواص درمانی آن

    مروارید بسیار زیبا و چشم نواز است و همین امر باعث شده سالیان سال توسط افراد مورد استفاده قرار بگیرد. اما شاید بسیاری از افرادی که از این سنگ زیبا استفاده می کنند از خواص درمانی آن بی خبر باشند و فقط برای تزئینی از آن استفاده کنند. در ادامه شما را بیشتر با ویژگی ها و خواص درمانی این سنگ آشنا می کنیم.

    مروارید یک جسم سخت درخشان دارد که درون بافت نرم که گوشتی است تولید می شود. یک مروارید ایده آل از نظر ظاهری  کاملا  صاف است.  مروارید طبیعی به عنوان سنگ قیمتی بسیار ارزشمند دارای کیفیت عالی می باشد . بنابراین مروارید تبدیل به یک استعاره برای چیزی نادر، خوب، قابل تحسین و ارزشمند شده است.مروارید در طول تاریخ برای کمک به درمان دستگاه گوارش، سیستم عضلانی و پوست استفاده شده است.

    مشخصات سنگ مروارید

    سنگ مروارید به صورت شفاف و براق است این سنگ زینتی بیشتر در رنگ سفید و شیری دیده می شود ولی در رنگ های شرابی، خاکی، خاکستری متمایل به سیاه، زرد و آبی نیز وجود دارد.از لحاظ شکل نیز مروارید بیشتر به شکل دایره ای و کره هستند اما شکل بیضی، و نا متقارن نیز در بین مروارید های طبیعی یافت می شود.  اندازه این سنگ می تواند به اندازه یک عدس و کوچکتر تا اندازه یک تخم کبوتر باشد. یکی از ویژگی های مروارید این است که در مکان تاریک تغییر اندازه می دهد و به اصطلاح بزرگتر شد و بچه می زاید.

    انواع مروارید :

    مروارید در انواع طبیعی و پرورشی وجود دارد که در زیر به ان ها اشاره می کنیم.

    مروارید طبیعی:

    مروارید طبیعی به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت دست انسان در داخل صدف به وجود می آید. نحوه به وجود آمدن آن نیز به این صورت است که صدف ها وقتی جسم خارجی وارد آن می شود ماده ای برای خارج کردن آن ترشح می کنند و این ماده داخل صدف تبدیل به مروارید می شود . مروارید های طبیعی بسیار کمیاب هستند و قیمت بالایی نیز دارند.

    مروارید پرورشی:

    این مرواریدها توسط دست انسان به وجود می آیند، و همانطور که از نام آن پیدا است پرورش یافته هستند این نوع مروارید در زمان کوتاهی نسبت به مروارید طبیعی تولید می شوند و ارزش مادی آن نیز به مراتب پایین تر از مروارید طبیعی است.

    انواع مروارید و خواص درمانی آن

    فواید مروارید در تمدن های باستان

    در تمدن های قدیمی کشور های مختلف به فواید متنوع مروارید اشاره شده است. خواص درمانی سنگ مروارید در کنار کاربرد های زینتی آن مانند خواص انواغ سنگ ها  مورد توجه بسیاری از امپراتورهای چین باستان قرار گرفته است. خواص درمانی ذکر شده در کتاب های آنها مواردی از جمله بهبود و و ترمیم پوست جدید در بدن و از بین رفتن لکه های پوستی می باشد در این شرایط آن ها از پودر مروارید برای خاصیت درمانی استفاده می کردند.

    همچنین در هند برای بازیابی سلامت جسمانی از پودر مروارید استفاده شده است و به آن معجون عشق نیز می گفتند. به طور کلی مروارید در قرون وسطی بسیار با ارزش بوده و مورد توجه قرار گرفته است. دانشمندان و فیلسوفان مشهور آلمانی و انگلیسی این سنگ را تاثیر گذار در بهبود بیماری های روحی و جسمی و عاملی برای افزایش طول عمر می دانستند.

    فواید مروارید در طب سنتی

    در طب سنتی خواص متعددی برای مروارید ذکرشده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

    • بهبود دستگاه مجاری ادراری و بهبود عملکرد کلیه و دفع سنگ کلیه.
    • درمان انواع بیماری های معده، قلب، کبد، و درمان بواسیر و یرقان.
    • رفع مشکلات پوستی مانند جوش، خارش، کورک و قرمزی پوست...
    • برای مشکلاتی مانند استفراغ و بوی دهان.
    • درمان مشکلات غدد و دستگاه تناسلی مرد و زن.
    • درمان شب ادراری و مشکلات دستگاه گوارش.
    • مروارید برای افرادی که مدام سرما می خورند و دچار حساسیت و عطسه های پی در پی هستند مفید است.
    • بیماری هایی مانند گواتر با قرار دادن مروارید روی گلو که چاکراه 5 است  قابل درمان است.

    تولید مروارید پرورشی Pearl از کجا شروع شد؟

    در سال ۱۸۹۰ کوکیچی میکی موتو Kokichi Mikimoto فروشنده ماکارونی رشته‌ای در ژاپن بود. او توانست پس از سال‌ها آزمایش دست به تولید مروارید پرورشی بزند. تلاش برای ساخت تجاری مروارید سابقه طولانی‌تری داشت. در قرن سیزدهم چینی‌ها با استفاده از صدف‌های رودخانه‌ای دست به این کار زده بودند. اما نتوانسته بودند مانند میکی موتوی ژاپنی موفق و معروف شوند.در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مروارید ها با روش پرورشی تولید می‌شوند. و بر حسب سایز ، شکل ظاهری، بی‌عیبی، رنگ و جلا طبقه‌بندی می‌شوند. امروزه بیشتر مروارید پرورشی در ژاپن تولید می‌شود. در آب‌های گرم جنوب اقیانوس آرام، صدف‌های بزرگتری تولید می‌شوند که مرواریدهای پرورشی دریای جنوب و “تاهیتان بلک” را پرورش می‌دهند که از نظر اندازه بزرگتر است.

    فواید معنوی مروارید

    مروارید همچنین فواید معنوی نیز به همراه دارد که از گذشته تا به امروز تاثیرات آن به تجربه رسیده است این فواید  شامل موارد زیر است.

    • خوش شانسی و آرامش قلب.
    • افزایش اراده و صبرو تحمل.
    • کاهش و از بین بردن غم و غصه و تاثیر مستقیم در ایجاد حس امید به زندگی و رضایتمندی.
    • کاهش اضطراب و نگرانی و آرام شدن افراد عصبی.
    • افزایش عفت و پاکی و مناعت طبع و تاثیر مستقیم در بهتر شدن خلق و خوی فرد.
    • افزایش انرژی های مثبت و دفع انرژی های منفی که بعد از همراه داشتن این سنگ می توان به راحتی آن را تشخیص داد.

    خواص متعدد مروارید طبق مطالعات بدست آمده

    خواص متعدد مروارید طبق مطالعات بدست آمده

    افزایش طول عمر

    طبق مطالعات و تحقیقات به عمل آمده روی انسان و حیوانات همراه داشتن مروارید حتی به صورت نگین انگشتر باعث افزایش طول عمر می شود این افزایش به دلیل انواع آنتی اکسیدان هایی است که توسط این سنگ تولید می شود.در یک سری از آزمایشات رژیم غذایی کرم ابریشم، موش و مگس ها را با پودر مروارید غنی کردند و مشاهده شد که طول عمر آنها حتی تا  50درصد نیز افزایش یافت.

    شادابی پوست و تقویت استخوان

    ماده ای به نام ناکر در مروارید یافت شده است که این ماده با تقویت فیبروبلاست ها و استئوبلاست ها به تقویت و کلاژن سازی پوست و استخوان ها کمک می کند. در واقع با افزایش فیبروبلاست ها زخم ها و سلول های آسیب دیده ترمیم می شود و سلول های نو و جدید در پوست تشکیل شده و جوانی و شادابی را به همراه دارد. در کنار آن استئوبلاست ها به ترمیم و تقویت استخوان ها می پردازند.همچنین در مروارید مقدار زیادی کلسیم طبیعی است که در کنار دیگر مواد معدنی مفید برای بدن انسان قادر به رشد و افزایش تراکم استخوانی هستند. البته این خواص نتیجه استفاده از پودر مروارید است.

    افزایش آرامش

    القا حس آرامش و خونسردی یکی از فواید مشهور مروارید است، در واقع مروارید باعث کاهش استرس و عصبانیت می شود و این گونه خلق و خو به سمت آرامش و خونسردی بیشتر تغییر خواهد کرد.  افراد مضطرب به دلیل کمبود گابا در مغز همواره حس استرس دارند مروارید با افزایش سطح این ماده در مغز باعث افزایش خونسردی و کاهش استرس خواهد شد. تولید هورمون ستونین نیز می تواند در نتیجه استفاده از مروارید باعث افزایش حس آرامش شود.

    تاثیر بر روح و روان:

    سفيد نماد قلب و ذهن خالص است، بي گناهي و اعتقاد، عنصري وابسته به آب و ماده دارد . به این صورت میان احساسات تعادل برقرار (مي كند بخصوص براي علامت هاي آب خوب است ( متوليدن ماه اسفند فكر و خيال و احساسات را جذب مي كند وبراي شبكه خورشيدي و هضم غذا در معده و فشار عصبي خوب است و ممكن است خنك بكند و تسكين بدهد . اين سنگها از آينده شوم هشدار مي دهند . اگر با خود گردنبندي از اين سنگ داشته باشيد ، شما را هميشه در برابر نگون بختي همايت مي كند.

    روش نگهداری مروارید

    سنگ های مروارید بسیار زیبا وگرانبها هستند مخصوصا اگر طبیعی باشند پس بهتر است در نگهداری آن نهایت دقت را به عمل آورید. در واقع این سنگ ها شکننده هستند و باید در برابر ضربه محافظت شوند و همچنین برای حفظ جلا و شفافیت آن ها بهتر است به صورت مستقیم در مقابل عطر و اسپری و یا کرم های مختلف قرار نگیرند.

    نظرات
    ثبت نظرات Close