جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    انواع نگین به کار رفته در جواهرات

    سنگ های قیمتی در فرهنگ و تمدن انسانی در طول تاریخ از نقش های مختلف برخوردار هستند. بعضی افراد اعتقاد دارند که سنگ ها از قدرت های خاصی برخورداراند. هر سنگی دارای رنگ خاص خود و  محل های پیدایش مختلف است همچنین سنگ های قیمتی را می توان در گوشه گوشه جهان پیدا کرد. بعضی از سنگ های قیمتی دارای قدمت زیادی هستند و بعضی دیگر ب تازگی کشف شده اند. استفاده از سنگ های قیمتی در زیورآلات و جواهرات نیز سابقه ای طولانی دارد و از قدیم برای جلوه گری و زیبایی زیورآلات از سنگ های استفاده می شده است. سنگ های طیف وسیعی را از سنگ قیمتی تا ارزان را در برمی گیرند که می توانند قیمت زیورآلاتی مثل گردنبند، دستبند و انگشتر تا صد ها برابر افزایش دهند.

    نگین های پرکاربرد در ساختن جواهرات غالبا نگین های سولیتر، باگت، مارکیز، میکرو هستند که به صورت خلاصه در ذیل بیان می کنیم.

    • 1-نگین های سولیتر

    این نگین ها با تراشی همانند الماس دارای سایز های گوناگون هستند. عموما از این مدل نگین در قسمت تاج جواهرات استفاده می شود. بیشتر در جواهراتی مانند انگشترهای زنانه و گردنبندهای نگین دار کاربرد بیشتری دارند.

    • 2-نگین های باگتی

    نگین های باگتی با تراش مستطیلی شکل مانند آینه هستند. این نگین تراش منظم مستطیلی دارند. کاربرد نگین های باگتی در کنار نگین های دیگر است. عموما در اطراف نگین سولیتر و نگین های درشت بقیه کار می شوند، که این کار زیبای جواهرات را چند برابر می کند، درخشندگی کار را بالا می برد، همچنین در ساختن و تزئین کردن سرویس ها و نیم ست ها کاربرد بسیار زیادی دارند.

    • 3-نگین های مارکیز

    نگین های مارکیز به صورت تراش بیضی شکل هست که گاهی اوقات با عنوان نگین های برگی شناخته می شوند. نگین های مارکیز نسبت به سایر نگین ها دارای سایز بزرگتری هستند و به عنوان نگین اصلی هم استفاده می شوند. اما بیشتر کنار نگین های سولیتر یا نگین های درشت تر کار می شوند تا زیبایی جواهر را چند برابر می کند.

    • 4-نگین های میکرو

    نگین های میکرو با تراش بسیار ریز هستند که مانند نگین های سولیتر تراش الماس شکل دارند. اما از نگین های سولیتر ریزتر هستند. عموما به صورت کریستالی درخشان مشاهده می شوند و در رنگ های گوناگون تولید می شوند. از کوچک شدن نگین های سولیتر می باشند با این تفاوت که تراش مربعی شکل دارند، بیشتر در انگشترهای پرنسی استفاده می شوند.

    شکل های گوناگون نگین های انگشتر

    در انتخاب کردن انگشتر بایستی علاوه بر انتخاب چیدمان و تنظیمات آن، فرم و شکل سنگ حلقه را در نظر گرفت. شکل سنگ به ساختار واقعی گوهر یا نحوه ظاهر آن مرتبط است.

    در اینجا ده شکل استاندارد نگین انگشتر را بیان می کنیم:

    • 1-شکل گردی

    این شکل در بین انواع شکل های نگین حلقه محبوب ترین است. به عنوان یک شکل نمادین، از لحاظ ظاهری نسبت به بقیه شکل های حلقه برتری دارد.

    • 2-شکل کوسن

    این نگین دارای شکل مربعی با لبه های گرد است. این برش موجب تجدید محبوبیت آن شده است.

    • 3-شکل شاهزاده

    شکل پرنسس در بین حلقه های نامزدی محبوب است.

    • 4-شکل زمرد

    شکل زمرد در مقایسه با بقیه سنگ ها، شکل سنگ حلقه زمرد بسیار ویژه و با شکوه است. شکل زمرد تصویری از آینه های تالار ایجاد می کند که نورهای کم رنگ را با هم ترکیب می کند. ظاهر خارق العاده  و ویژه آن به خاطر تراش های زیبای آن است.

    • 5-شکل تابشی

    شکل تابشی شکلی زیبا است که ترکیبی از فرم انگشترهای پرنسس و کوسن است. شکل تابشی با الگوی مستطیل شکل، دارای تراش هایی در سطح خود می باشد که در آخر به صورت یک سنگ درخشان و خیره کننده به نمایش گذاشته می شود.

    • 6-حلقه به شکل قلب

    به صورت معمول، یک سنگ به شکل قلب نشان دهنده عشق است. برای قرار گرفتن این سنگ در انگشتر بایستی یک گوهر از 50 قیراط بیشتر باشد. این انگشتر  به صورت ملودرام است.

    • 7-حلقه به شکل گلابی

    این نگین گلابی مانند اشک ریز ترکیبی از مارکیز و شکل سنگی گردی است.این فرم با یک نقطه و لبه های گردی شکل تعادل خوبی را ایجاد می کند. همچنین موجب می شود که سنگ های کوچک تر به شکل بزرگتر به نظر می رسند.

    • 8-سنگ دارای شکل بیضی

    این شکل دارای فرم متقارن بیضی شکل است که مانند شکل گرد ، این طرح دارای درخشش مشابهی است.

    • 9-سنگ مارکی

    استفاده از سنگ مارکی زیبایی فرد را کامل می کند.

    انواع تراش نگین های انگشتر

    در تراش نگین انگشتر دو نوع روش مدنظر قرار می گیرد:

    الف-نوع تراش

    ب-شکل تراش

    الف- نوع تراش : به شیوه تراش کلی سنگ گفته می شود. که نوع تراش دارای 3 قسمت می باشد

    الف-تراش برلیانی

    ب-تراش پلکانی

    ج-تراش ترکیبی

    الف-تراش برلیان:  سنگ هایی که دارای سختی بالایی باشند و همچنین قابلیت منتظر کردن نور را داشته باشند برای این مدل تراش مناسب هستند. این تراش نسبت به بقیه تراش ها درخشش بیشتری به نگین می دهند.

    ب-تراش پلکانی: این تراش بیشتر از تراش برلیانی است زیرا که این تراش، رنگ ها را بیشتر

    نشان می دهد. این تراش بیشتر در سنگ هایی که دارای ناخالصی کمتر و خلوص رنگی بیشتری دارند بهتر نمایش داده می شوند.این تراش بیشتر در سنگ زمرد کاربرد دارد که به همین خاطر به آن تراش زمردی می گویند.

    ج-تراش ترکیبی: ترکیب دو تراش پلکانی و برلیانی را تراش ترکیبی می گویند. غالبا برای ایجاد تراش هایی نو و نوآورانه تر از این تراش استفاده می شود. تراش های پلکانی و ترکیبی برای اشکال گرد مناسب نیستند و تنها برای شکل های زاویه دار به کار می روند.

    انگشتر عقیق شرف الشمس یا تراش بیضی

    1-تراش دامله

    تراش های دامله به شکل محدب هستند. در این نوع تراش، هیچ گونه تراش زاویه داری ظاهر نمی شود سنگ به شکل یک دست می باشد. تراش دامله معمولا به صورت دایره و بیضی هستند. این تراش در سنگ های تیره مثل سنگ عقیق کاربرد بیشتری دارد.

    2-تراش مارکیز

    روی نوع تراش برلیانی از تراش مارکیز استفاده می شود به همین خاطر تراش مارکیزی جزء زیرمجموعه برلیانی دسته بندی می شود .این تراش به شکل بیضی شکل است که دارای خمیدگی در دو طرف آن است.

     3-تراش باگت

    تراش باگت شبیه به نان های باگت ساندویچی است . در این نوع تراش معمولا سنگ ها به شکل مستطیلی هستند و به شکل پلکانی تراش خورده اند. سنگ هایی با این نوع تراش برای قرار گرفتن در کنار نگین اصلی استفاده می شوند تا هم جلوه بیشتری به نگین اصلی داده شود و هم جلوه کار را افزایش دهند.

    4-تراش چندوجهی

    در این نوع تراش، سطح های زیادی روی کلیه سطح سنگ ایجاد می شود که میزان این سطوح در قسمت های بالایی سنگ زیاد است تا درخشندگی و زیبایی ویژه ای به سنگ بدهد زیرا که

    این کار انتشار نور را زیاد می کند.

    5-حکاکی

    حکاکی  نوعی از راه های تراش سنگ است که در پایان کار وقتی کار تراش نگین انگشتربه پایان برسد انجام می گیرد. این حکاکی می تواند شامل یک طرح و شکل و مطلب دلخواه یادعاهایی مانند عین علی و هفت جلاله و … باشد.سنگ های انگشتر برای زیبایی کردن و جلوه دادن بیشتر تراش داده می شوند که این تراش می تواندبه وسیله افراد ماهر انجام شود و یا با دستگاه هایی ویژه این کار انجام می گیرد.در ابتدا سنگ مورد نظر را به شکل مربع یا مستطیل شکل برش می دهند و بعد کار تراش را روی آنها  شروع می کنند.

    نکاتی در مورد سنگ ها و نگین ها

    نکاتی در مورد سنگ ها و نگین ها

    1-انواع مروارید

    مرواریدهایی مانند پرورشی، ژاپنی، بدل، بحرینی که بهترین نوع مروارید است.

    انواع زمرد

    زمرد دارای انواع مختلفی هستند مانند: زمرد هندی، زمرد برزیلی، زمرد بدل.  زمرد دو نوع تراش دارد تراش صاف و تراش منشور با قاعده مربع

    2-زبرجد

    : زبرجد از سنگ های قیمتی است و مثل زمرد به رنگ زرد یا سبز در طبیعت یافت می شود.

    3-عقیق:

    از سنگ های نیمه قیمتی است. عقیق جزء کانی هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است.

    - عقیق خزه ای:  عقیق خزه ای دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ به شکل خزه است که بهترین مدل عقیق خزه ای در هندوستان استخراج می شود.

    -عقیق شجری: نام دیگر عقیق شجری سنگ مشا است. این نوع عقیق از طریق بندر موشا به اروپا انتقال می شود و به همین خاطر به سنگ موشا شناخته شده است.

    -عقیق چشمی: از لایه های دایره شکل که موازی همدیگر هستند یک نقطه سیاه رنگ که در مرکز هستند تشکیل شده اند.

    - عقیق آب دار:  عقیق آب دار که مقداری آب در سنگ وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط می شود و در تراش های نازک آب درون آن قابل مشاهده است.

    - عقیق مجوف: عقیقی است که که دارای حفره های زیاد و توخالی زیادی هست.

    -عقیق دژی: عقیقی که داخل آن نقشه ای مثل دژهای قدیمی هست.

    - عقیق منظره ای:  عقیق منظره ای که داخل آن شکل هایی به شکل درختان و منظره های طبیعی مشاهده می شود.

    4-لعل:

    لعل جزء سنگ های قیمتی هست که با رنگ قرمز مانند یاقوت پیدا می شود. بر اثر مالش دادن خاصیت الکتریسیته پیدا می کند. دراصطلاح عامیانه لعل  به بلورهای قرمز رنگ آلماندین و پیروپ می گویند.

    5-لاجورد:

    لاجورد از سنگ های نیمه قیمتی است که از دوران باستان در ایران شناخته شده است. لاجورد هر چه صاف تر و شفاف تر و رنگ سفید آن کمتر باشد مناسب است.

    6-فیروزه:

    فیروزه سنگی است قیمتی که رنگ آن آبی آسمانی است که بهترین نوع آن در نزدیکی نیشابور یافت می شود. به خاطر کمی مس در ترکیب شیمیائی به رنگ های آبی و سبز در طبیعت یافت می شود..

    انواع نگین های اتمی

    در ساخت جواهرات از نگین های درخشان با شکل های گوناگون استفاده می شود. انتخاب این نگین های مناسب در زیبایی جواهر نقش موثری دارد.

    تفاوت‌های بین نگین اتمی و برلیان

    1-یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین نگین اتمی و برلیان وجود دارد این است که نگین های اتمی به وسیله انسان ساخته می شود اما نگین های برلیان سنگ طبیعی است.

    2-از تفاوت‌های دیگری که بین دو سنگ وجود دارد نگین اتمی درخشش و نور خیلی ویژه ای ندارد ولی برلیان دارای درخشش، نور خیره‌کننده و جذابی است.

    3-نگین اتمی از لحاظ رنگ شفاف است دارای رنگ جذابی است ولی برلیان از لحاظ رنگ در مقایسه با این نگین، رنگ غیر شفاف و کدری دارد؛ و موجب می‌شود تا از لحاظ بازتاب نور، بازتاب تیره‌ای از نور را به چشم اشخاص برساند.

    تشخیص اینکه در جواهرات نگین های اتمی به کار رفته است یا نگین برلیان

    1- توجه به قیمت

    یکی از ساده‌ترین راه که  می‌توان از آن برای تشخیص اتمی یا برلیان بودن نگین‌های به کار رفته در جواهرات یا طلاجات استفاده کرد این است که باید به قیمت آن‌ها توجه کرد. سنگ‌های اتمی  از لحاظ قیمت نسبت به بقیه سنگ‌ها و نگین‌ها، قیمت کمتری دارد؛ به همین خاطر هنگامی که شخص قصد خرید کردن جواهرات، طلاجات یا سرویس خاصی دارد، می‌توان از نظر قیمت آن را بررسی کند.

    2-استفاده کردن از آب

    ممکن است این را شنیده اید که اگر یک نگین تقلبی باشد و آن را در آب بیاندازید روی آب می‌ماند. برای تشخیص اتمی یا برلیان بودن نگین‌های استفاده شده در یک طلا می توان آن را در یک لیوان آب گذاشت. در صورتی که نگین غیر اصلی باشد روی آب می‌ماند ولی در صورتی که برلیان آن اصل باشد به خاطر وزن زیادی که دارد به زیر آب می‌رود.

    3-استفاده کردن از ذره‌بین

    برای تشخیص دادن نگین اتمی و برلیان  می توان از ذره بین کمک گرفت. شخص به‌وسیله یک ذره‌بین یا یک عینک ته ‌استکانی می تواند این کار را انجام دهد. با توجه به اینکه تشخیص  بدین وسیله تا حدودی کار سختی است امکان دارد به ‌آسانی انجام نشود. بنابراین می توان برای ان کار از یک متخصص کمک گرفت.

    تشخیص اینکه در جواهرات نگین های اتمی به کار رفته است یا نگین برلیان

    آمتیست (یاقوت ارغوانی)

    سنگ تولد فوریه

    یونانیان و رومیان باستان معتقد بودند که آمتیست امواج و قدرت های مضر را دفع می کند و به عنوان یک عایق عمل می کند. برای قرن های آمتیست در ادبیات بسیاری از اسطوره ها، افسانه ها و ادیان با فرهنگ مختلف وجود داشته اشت.

    نه تنها رنگ آمتیست زیبا می باشد بلکه به عنوان یک سنگ جواهری بسیار محبوب می باشد. این سنگ در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد که باعث می شود قیمت آن پایین تر بیاید.آمتیست متمم هم رنگ های سرد و هم رنگ های گرم می باشد و می توان آن را بر روی فلزات طلایی و نقره ای به کار برد. و این یک ویژگی ممتاز است که باعث جذابیت رنگ های دیگر می شود.

    سیترین CITRINE

    سیترین گوهر درخشان می باشد که هدیه ای از طرف خورشید محسوب می شود. سیترین یک کلمه فرانسوی بوده که معنای آن لیمو است و همانند لیمو طیفی رنگی لیمویی روشن تا نارنجی روشن را دارد. بیشتر مردم بر حسب سلیقه خود اقدام به انتخاب انواع رنگ های سیترین می نمایند ولی می بایست توجه کرد که رنگ قرمز روشن یا همان نارنجی از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. در زمان قدیم از سیترین برای محافظت در برابر سم مار و افکار بد استفاده می شده است. امروزه سیترین به عنوان یک سنگ تجاری مطرح است و داشتن آن باعث کسب موفقیت و ثروت می شود. سیترین یکی از محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین سنگ های قیمتی است . این سنگ نسبتا وسیع و در گستره وسیعی از شکل ها و اندازه ها یافت می شود.

    سنگ زمرد

    یکی از انواع نادر و شناخته شده سنگهای قیمتی، زمرد است که به آن تراپیچ (Trapiche) هم گفته می شود و در ساخت انواع سنگ انگشتر از آن استفاده می شود و در معادن کلمبیا مشاهده می شود. کلمبیا با اختلاف بسیار زیادی، بزرگترین تولید کننده زمرد در دنیا می باشد و اندازه ای در حدود ۵۰ تا ۹۵ درصد تولیدات زمرد جهان را عهده دار می باشد. جایگاه دوم  در استخراج انواع سنگ سبز قیمتی متعلق به کشور زامبیا است و در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۴۰ کیلوگرم زمرد از معدن های نقاط مختلف این کشور استخراج شده است.

    نظرات
    ثبت نظرات Close