جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    انواع پایه انگشتر و اهمیت آن در زیبایی و محافظت از جواهر!

    انواع پایه انگشتر و اهمیت آن در زیبایی و محافظت از جواهر!

    حتما شما هم انواع مختلفی از پایه انگشتر را دیده اید و این باور را دارید که نقش آن ها نگهداری از نگین و الماس می باشد. شاید شناخت انواع پایه انگشتر به تنهایی اهمیتی نداشته باشد ولی نباید فراموش کرد که توجه به نوع پایه استفاده شده در ساخت انگشتر حین خرید طلا اهمیت بالایی دارد. بنابراین می بایست قبل از خرید انگشتر طلا انواع پایه انگشتر را را شناخته و پایه انگشتر خود را بر اساس نوع نگین مورد نظر انتخاب نمایید.

    هر نگینی مخصوصا اگر سنگ ارزشمند الماس باشد با توجه به پایه انگشتر جلوه متفاوتی را نشان می دهد.در واقع میزان درخشش الماس انگشترتان به چگونگی سوار شدن آن روی پایه بستگی دارد. در واقع این موضوع در ثابت و محکم بودن الماس موثر خواهد بود. در مراحل تولید انگشتر نگین دار طلا در گام اول قالب طلا ساخته خواهد شد و در آخر کار سنگ یا نگین روی کار قرار داده می شود. پایه انگشتر قالب طلا قبل از قرارگیری نگین روی آن می باشد.

    کاربرد پایه انگشتر و تاثیر آن بر زیبایی انگشتر

    انگشتر به عنوان یکی از زیور آلات محبوب و پرفروش می باشد که نه تنها زنها از آن استفاده می کنند بلکه برای مرد ها هم کاربرد دارد. گاها استفاده از انگشتر در انگشت‌های مختلف دست، حاکی از مفاهیم مختلفی می باشد. مثلا انگشتر طلا در انگشت یکی مانده به آخر و در دست چپ یعنی به دیگران می فهمانید که تاهل دارید.

    شناخت انواع پایه انگشتر کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و اطمینان یابید که نگین روی انگشتر به درستی و در زیباترین حالت در جای خود ثابت خواهد ماند. مثلا جهت نمایش درخشش و درشتی یک سنگ الماس گران‌ قیمت فضای اطراف سنگ را نباید با سنگ بپوشانند زیرا باعث عدم درخشش الماس می‌ شود و در عوض بهتر است پایه‌ی چنگه‌ای انتخاب نمایید.

    برای مثال در صورتی که می خواهید سنگفرشی از جواهرات ریز را روی انگشتان خود ببینید، بهتر است پایه انگشتر Pavé را انتخاب نموده تا به این شکل همه‌ی نگاه‌ها با درخشش و طراحی خاصش به سمت دست شما باشد. همانطور که متوجه شدید اهمیت انتخاب صحیح انواع پایه انگشتر ارزش، زیبایی، درخشش و جلوه‌ی فلز و سنگ‌ها را در بهترین و متناسب ‌ترین حالت به نمایش در می آورد. در واقع پایه انگشتر می بایست بر حسب ویژگی‌های طلای شما و هدفتان از استفاده از نگین انتخاب گردد. هرچه تعداد دندانه ‌های پایه‌ های چنگه ‌ای انگشتر کمتر باشد، نور بیشتری با سنگ برخورد خواهد داشت و در نهایت نور بیشتری هم بازتاب خواهد شد.

    پایه انگشتر چنگه ای “Prong”

    این طرح کلاسیک، دارای شاخه های فلزی کوچک جهت نگه داشتن سنگ جواهر در محل خود کاربردی می باشد و آن را بالای حلقه فلزی قرار می دهد. پایه چنگه ای محبوبیت زیادی دارد زیرا سنگ های قیمتی را بالا حفظ می کند که همین باعث افزایش درخشندگی سنگ می گردد. درخشندگی، یک اصطلاح فنی برای میزان بازتاب نور از داخل سنگ جواهر می باشد. از آنجا که یک سنگ جواهر شفاف هست، درخشندگی زیادی خواهد داشت ضمن اینکه الماس های راف عمداً بریده خواهند شد تا این ویژگی را به حداکثر برسانند.

    با توجه به اینکه پایه چنگه ای واقعاً سنگ مرکزی را برجسته می نماید، این طرح به ویژه برای حلقه های کلاسیک نامزدی محبوب خواهد بود. گاها پایه چنگه ای، پایه پنجه گفته می شود چرا که شاخک ها در اطراف سنگ قیمتی مانند پنجه ای که آن را در جای خود نگه می دارند، ایجاد می گردد. هرچه میزان شاخک هایی که سنگ قیمتی را محکم می کنند بیشتر باشد، طراحی ایمن تر خواهد بود. همچنین می توانید محافظ حلقه یا روکش حلقه را به طرح بیافزایید. این ویژگی ها به محافظت از سنگ های قیمتی مرکزی و همچنین افزودن نکات زیبایی بیشتر به ظاهر کلی حلقه کمک می کند. آن ها یک قاب مفید برای سنگ های قیمتی به وجود می آورند و ظاهر آن را به حداکثر می رسانند. در صورتی که تعداد شاخه ها زیاد باشد کمتر خود سنگ را خواهید دید. چنانچه این محیط کلاسیک و شیک را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که هر دو سال یکبار نگین های حلقه خود را برای محکم بودن بررسی خواهید کرد.

    پایه مرحله ای “Step”

    پایه مرحله ای دارای طراحی شیک و زاویه دار می باشد که در چندین لایه از سنگ های قیمتی کوچک تر بین یک سنگ مرکزی و نوار حلقه ایجاد می شود. با بالا بردن سنگ های قیمتی از ساق حلقه، یک مرحله پله به طور مؤثر سنگ اصلی را تقویت خواهد کرد، در صورتی که طرح را با نوار واقعی حلقه ترکیب می نماید. پایه مرحله ای به عنوان یک طراحی غیر معمول ایجاد می شود که جلوه ویژه ای ایجاد می کند. در صورتی که سنگ های کوچکتری دارید که در طرح حلقه استفاده می نمایید، این پایه عالی خواهد بود. همچنین یک مرحله پله می تواند با انواع رنگ های سنگ های قیمتی صورت گیرد.در واقع می توانید زمرد، یاقوت کبود، یاقوت سرخ یا هر چیز دیگری را که در طراحی انگشتر شما نقش دارد ترکیب نمایید.

    پایه سنگ فرشی “Pavé”

    پایه سنگ فرشی “Pavé”

    در اطراف سنگ بزرگتر و مرکزی پایه سنگفرشی Pavé اغلب جهت قرار دادن سنگ های قیمتی کوچک تر و برجسته بر روی نوار حلقه کاربرد دارد. مثلا در مواردی سنگ اصلی حلقه را در محیطی با شاخک یا چنگک یا همان پنجه قرار دهید، سپس جزئیات را به حلقه اصلی با نگین های کوچک تر در سبک pavé اضافه نمایید. ریشه های این سبک تنظیم خاص پایه، اروپایی می باشد و نام این محیط از عبارت فرانسوی به معنی “سنگفرش” گرفته شده است، چرا که این حلقه ها به معنای واقعی کلمه در سنگ های قیمتی سنگ فرش شده اند. همچنین ممکن است تنظیمات pavé به نام تنظیمات مهره نامگذاری شود چرا که جهت نگه داشتن همه سنگ های قیمتی کوچک در جای خود جواهر سازها گاها در مواردی از مهره های فلزی ریز به جای شاخک استفاده می کنند. پایه سنگ فرشی، زیبایی درخشش مداوم را در سراسر نوار حلقه به وجود می آورد. آن ها متناسب با اندازه سنگ های کوچک تر که قرار است تنظیم گردد، به اندازه کافی متناسب می باشند. در صورتی که سنگ های قیمتی کوچک تر از 01/0 قیراط باشند، وارد قلمرو میکروپاوی می گردند. این کار از همان طرح و تکنیک پیروی می کند، فقط با سنگ های کوچک تر انجام می شود.

    پایه چنگه ای وی (V)

    چنگه هایی که از بالا به صورت (V) شکل، انحنا داشته باشند را چنگه ای وی می باشند. در این مدل پایه اغلب جهت الماس هایی با گوشه های زاویه دار مثل گوشه های برش مربع شکل پرنسی یا نوک الماس گلابی شکل کاربرد دارند. این نوع چنگه حفاظتی مضاعف را به زاویه هایی که ظریف و شکننده اند و یا در معرض آسیب دیدگی اند قرا ر می گیرند.نوع دیگر مدل پایه چنگه ای ، اشتراکی (common prong) است. در این مدل سنگ ها را طوری کنار هم قرار می دهند که چنگه های اضافی در آن استفاده نمی شوند.

    پایه دیواره دار یا حفره ای (Bezel )

    یک دیواره از فلز گرانبها در این مدل دورتادور الماس را احاطه کرده است که زیبایی منحصر به فرد دارد. نوع دیگر آن به صورت قوسی، فقط قسمتی از الماس را شامل می شود که به این مدل نیمه دیواره می گویند که ظاهری مدرن به آن می دهد.این نوع پایه مناسب مدل هایی با برش فانتزی مانند مدل گلابی شکل که یک قوس از فلز گرانبها به دور گوشه پهن گلابی و چنگه وی شکل ، قسمت باریک آن را در بر می گیرد، می باشد.

    پایه کانالی (Channel)

    این پایه مخصوص، الماس های گرد می باشد که از نظر ظاهری بسیار براق و مجلل می باشند. با انتخاب الماس های گرد، طراح صفی مرتب از سنگ ها را با درخششی بیشتر از سنگ های باگت ایجاد می کند. در این مدل، نگین ها به خوبی محافظت شده و لبه های آن ها در معرض هیچ گونه ضربه و سائیدگی قرار نخواهد داشت.

    پایه خوشه ای (cluster)

    پایه خوشه ای (cluster)

    پایه خوشه ای دارای طرح یک پایه و تعدادی الماس ریز می باشد که می توانند به شکل یک گل یا طرحی تخیلی در کنار هم قرار گیرند. این پایه اغلب در چند سطح با ارتفاعی قابل ملاحظه بالای دست قرار داده می شود که گاها بسیار باز و فضاگیر بوده و یا ممکن است فشرده تر باشد. شکل انگشت در انتخاب هر کدام از این ها تاثیر به سزایی دارد .توجه کنید نوع باز توجه را از انگشتان دور و بر عکس نوع فشرده، توجه را به سمت دست و انگشتان جلب می نماید.

    سخن پایانی

    جواهرات همیشه و در همه دوره های تاریخی میان قومیت های مختلف طرفداران زیادی دارند. در طول تاریخ همواره جواهرات معنای مختلفی داشته به طور معمول استفاده از جواهرات در میان زنان طرفداران بیشتری دارد. علاوه گاها مردان با توجه به اعتقادات و فرهنگی که دارند، از آن استفاده می نمایند. انگشتر جواهر به عنوان پرکاربردترین و قدیمی ترین انواع جواهرات به شمار می رود. در مواردی استفاده از این نوع انگشتر نماد عشق و وفاداری محسوب می شود که این دلیل منجر به محبوبیت بیشتر آن در بین افراد می گردد.

    نظرات
    ثبت نظرات Close