جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    انگشتر در نجف

    انگشتر در نجف

    سنگ های قیمتی با ارزشی روی کره ی زمین وجود دارد که از آنها برای هدف های مشخص استفاده می شود، سنگ هایی همچون: یاقوت، الماس، مروارید و دُرِ نجفی و ... . این سنگ ها از گذشته تا به امروز پرطرفدار بوده اند. ویژگی هایی که یک سنگ را به تکه ای ناب و با ارزش تبدیل می کند، کمیاب بودن آن است. از سنگ های با ارزش و قیمتی برای ساختن زیورآلاتی همچون دستنبد، انگشتر و گردنبند استفاده می شود.

    هر کدام از این سنگ ها ویژگی های خاص خود را دارند، یکی از سنگ ها یی که در میان مسلمانان و شیعیان از جایگاه خاصی برخوردار است،دُرِ نجفی است.دُرِ نجف، نوعی سنگ کریستال از خانواده ی کوارتز است، در دو رنگ شیشه ای بیرنگ و شیشه ای مایل به قرمز. دُر به معنای مروارید (منظور پاکی و سفیدی این سنگ) است.

    در وادی السلام شهر نجف در کشور عراق یافت می شود و به دومی “دُرِ حسینی” نیز گفته می شود. البته در بعضی از دُرهای نجف خط های سیاه رنگی به شکل مو دیده می شود که به “دُرِ مودار” معروف است. در زبان فارسی نیز به این نمونه از کوارتزهای شفاف دُرِ کوهی گفته می شود. دُرِ نجف از نظر معنوی بسیار ارزش دارد.

    محل استخراج سنگ در شهر نجف :

    دُرِ نجف تنها در حوالی منطقه ی قبرستان وادی السلام در شهر نجف یافت می شود و منابع آن بسیار کمیاب است. همین ویژگی خاک و منطقه وادی السلام که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، باعث شده است که این سنگ از اهمیت زیادی بین مسلمانان به ویژه شیعیان برخوردار باشد.

    به خاطر اهمیت و خاصیت سنگ دُرِ نجف و کمیابی این گوهر، بسیاری از افراد کوارتزهای شفاف را تراشیده و می فروشند یا به نجف فرستاده می شوند و در آنجا به عنوان دُرِ نجف به خریداران با قیمت بالا فروخته می شود و در ایران نیز بسیار فراوان است؛ در کرمان یا خراسان کوارتزهای شفاف تراشیده می شوند.

    از نکته های جالب اینکه، نحوه ی ساخت این دُر، مختص به شهر نجف عراق است و چون تنها در این سرزمین بدست می آید، به دُرِ نجف شهرت دارد . نگین دُرِ نجف، با رنگ‌ های متفاوتی یافت شده و با نام‌ های مختلفی همچون سنگ دور نجف نیز شناخته می ‌شود.

    سنگ دور نجف سنگی صاف و شفاف همچون شیشه است و از خانواده ی سنگ‌ های کوارتز است. یکی از گونه های سنگ در نجف، عقیق است که برای عموم مردم شناخته شده است و به رنگ‌های کهربائی، زرد، سفید، جگری، جگری مایل به سیاه و سبز یافت می شود.

    از آنجایی که این سنگ فقط در منطقه بزرگ قبرستان وادی السلام و اطراف آن یافت می شود، منابع آن کم و مردم سرزمین های دور کمتر با آن آشنایی دارند. منطقه وادی السلام نجف بین تپه ها و کوه ها که محل عبور سیلاب است، مکانی با ۵ میلیون جسد است که بزرگترین گورستان جهان شناخته می شود. مکانی که نوح، هود، آدم و همینطور امام علی علیه السلام در آن دفن شده اند.

    این قبرستان که به نام وادی السلام مشهور است در شهر نجف اشرف قرار دارد و قدمتی به بلندای تاریخ دارد. گفته شده که ارواح  مؤمنین و مؤمنات، شب های جمعه در این گورستان به گرد هم می آیند، اگر انسان دین داری از دنیا برود فرشتگان بدن او را به این قبرستان منتقل خواهند کرد و بلعکس. از جمله مکان های با ارزش و مقدس گورستان، مقام امام زمان و مقام امام صادق است.

    از لحاظ زیست شناسی هر انسانی از یک نطفه ای تشکیل شده و زمانی که از دنیا می رود و بدن او متلاشی می شود، سلول ها و هسته ی اولیه از بین نمی رود. شاید برای شما سؤال باشد که علت محبوبیت سنگ دُرِ نجف چیست؟ بدیهی است که ویژگی های گفته شده از خاک وادی السلام با ذرات وجود این انسان های بزرگ باعث شده که سنگ دُرِ نجف میان مسلمانان و بخصوص شیعیان ارزش معنوی بسیار بالایی داشته باشد، برای اینکه نگین دُرِ نجف طی هزاران سال در این خاک تشکیل شده و سپس به دست ما رسیده است.

    انگشتر دُرِ نجفی :

    همان گونه که ذکر شد از سنگ های مختلف و با ارزش برای درست کردن زیورآلات استفاده می شود، یکی از استفاده هایی که از دُرِ نجف استفاده می شود، ساختن نگین برای انگشتر است از آنجایی که دُرِ نجف جایگاه خاصی در بین مسلمانان و به ویژه شیعیان دارد کمتر کسی را می توان پیدا کرد که انگشتری با نگین دُرِ نجفی در دست نداشته باشد.

    استفاده از انگشتر، یکی از سنت‌های پیامبر خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و به آن سفارش نیز شده است. یکی از انگشترهایی که به استفاده از آنها سفارش شده، دُرِّ ‌نجف است. در برخی روایات برای انگشتر «دُرِّ نجف» ثواب‌هایی اعلام شده است.

    امام صادق(ع) در گفت‌وگویی که با مفضل داشتند، ضمن برشمردن انگشترهایی که مورد توصیه قرار گرفته است، به دُرِّ نجف اشاره کرده و فایده آن‌ را اینگونه بیان فرمودند: «آن چیزهایی که خداوند عالمیان در آن تل‌هاى سفید نجف اشرف ظاهر می‌کند؛ (یعنى دُرِّ نجف)».

    مفضّل پرسید: استفاده از آن چه فضیلتی دارد؟ حضرت فرمود: ‏«هر کسی آن‌ را در دستش کرده و به آن نگاه کند، خداوند متعال در هر نگاه او ثواب "زَورَه‌اى" در نامه عملش می‌نویسد که ثواب آن مثل ثواب پیغمبران و بندگان شایسته خدا باشد». مراد از «زوره»، حج و عمره است؛ یعنى در هر نگاه کردن حجّ و عمره در نامه اعمال او می‌نویسند که ثواب آن حج و عمره مثل ثواب پیغمبران و بندگان شایسته خدا باشد.

    در ادامه چنین آمده است: «و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود، قیمت هر دانه نگین دُرِّ نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن‌ را نداشت، ولی خدا آن‌ را برای شیعیان ارزان قرار داد تا همگان چه فقرا و چه ثروتمندان بتوانند از آن بهره برند».

    در مورد اینکه انگشتر را باید در کدام انگشت قرار داد گفته شده: بهتر است که در انگشت كوچك و انگشت چسبيده به آن باشد. مكروه است انگشتر در انگشت شهادت (سبابه) و يا انگشت مياني باشد. همچنین مکروه است انگشتر در دست چب باشد. مستحب است از جنس نقره باشد. مستحب است نگين آن از عقيق باشد. همچنين ياقوت و زبرجد و دُرّ و زمرّد و فيروزه داراي فضيلت است. انگشتر عقیق و دُرِ نجف و فیروزه و حدید و .... در دست راست باشد.

    انگشتر دُرِ نجفی

    آداب انگشتر دُرِ نجف در روایت اسلامی :

    الف) آرامش بخش است.

    ب) انرژی معنوی را تقویت می کند.

    ج) سبب دور شدن نیروهای منفی می شود.

    خواص دُرِ نجف از نظر ماورایی :

    با توجه به مطالب بالا و با توجه به اینکه این سنگ، رنگ سفید و شفافی دارد  همه ی چاکراها را تحت تأثیر قرار می دهد و اکثراً می تواند برای همه مقاصد متافیزیکی مثل درمانگری، افزایش هوشیاری، بازکردن چاکرا، ارتباط با درک درونی، دستیابی مجدد به خاطرات نامحسوس، برقراری تعادل قطبیت ها، افزایش سطح مراقبه و رویابینی مورد استفاده قرار گیرد. سنگ در نجف به صورت مفید با همه ی سنگ های دیگر هماهنگی دارد.

    هر چند این گفته بیشتر شبیه به کارهای جادوگری است، با این حال به لحاظ تاریخی جالب است بدانید که بلیناس در کتاب عجایب المخلوقات درباره ی خواص دُرِ نجف ( دُرِ کوهی ) به این موضوع پرداخته است که: “هر کس بلور بستاند به شکلی که قمر به مشتری نگردد و گوهری بکند و روی آن نقش کند شمایل مردی بر کرکسی وجود دارد، چوبی به دست گرفته، زیر کرکس این پنج حرف بنا کند (ب س ع ا ل) و این گوهر را بر انگشتری برنج قرار دهد و مقداری کافور زیر این نگین بگذارد و به انگشت کند پیش خلایق محبوب بود و نباید لباس سیاه بپوشد و بلوط نخورد و خود را پاکیزه دارد.”

    خواص سنگ دُرِ نجف :

    از خواص دُرِ نجف به خواص معنوی و درمانی آن می توان اشاره کرد. این سنگ نقش بسزایی در پاکسازی تمام چاکراهای بدن دارد. بنابراین تنظیم کننده ی مراکز دریافت انرژی بدن است و تعادل انرژی را در بدن برقرار می کند.

    برخی از مهمترین خواص درمانی دُرِ نجف برای سلامت جسم به شرح زیر است:

    - دُرِ نجف برای درمان کمر درد مفید است.

    - درمان و بهبود سر دردهای مزمن از مهم‌ترین خواص درمانی سنگ در نجف است. استفاده از خواص انگشتر در نجف باعث درمان انواع سر دردها و میگرن‌ هاست..

    - همراه داشتن سنگ دُرِ نجف، جریان خون را تحریک می کند.

    - سنگ دُرِ نجف روی شنوایی و بهبود عملکرد آن اثر بسیار خوبی دارد.

    - دُرِ نجف تنظیم کننده مراکز دریافت انرژی در بدن است و تعادل انرژی را در بدن برقرار می کند.

    - دُرِ نجف، در پاکسازی همه چاکراهای بدن نقش مؤثری دارد.

    - این سنگ نماد نیروی ذهن است و به تمرکز و افزایش توانایی های ذهنی و باز نمودن ذهن کمک می کند.

    - پر نور کننده چشم است و جلوگیری از خیلی بیماری های چشمی در خاصیت دُرِ نجف است.

    - خواص انگشتر دُرِ نجف اصل برای جلوگیری از خونریزی های شدید بخصوص برای بانوان نیز، بسیار مفید است.

    - همینطور بر درمان افسردگی و درد عضلات نیز بسیار مؤثر است.

    - این سنگ به عنوان نماد نیروی ذهن شناخته می شود و به تمرکز و افزایش قدرت ذهن کمک می کند که می توان پس از هر بار شارژ دُرِ نجف از این خواص بهره مند شد.

    فواید و خواص دُرِ نجف برای روح :

    دُرِ نجف علاوه بر خاصیت های درمانی بر جسم و بر روحمان نیز درمان است این سنگ:

    - آرامش بخش بودن و تقویت انرژی معنوی فرد از خواص دُرِ نجف است.

    - همینطور دفع انرژی منفی اطراف از دیگر خواص دُرِ نجف است.

    - دیگر خاصیت دُرِ نجف این است که انرژی بسیار زیادی دارد و از نظر ائمه اطهار توصیه بسیار شده است.

    خواص دُرِ نجف در متون کهن :

    1-  در مورد خواص دُرِ نجف یا دُرِ کوهی گفته شده است که: هر که بلور آن را به همراه خود دارد خواب های پریشان بشوراند. ایشان در مورد خواص انگشتر دُرِ نجف بیان کرده اند که چنانچه فردی با خود به همراه داشته باشد از دندان درد ایمن خواهد بود.

    2-  در کتاب مخزن الادویه نیز به موضوع خواص سنگ دور نجف اشاره شده : طبیعت این سنگ سرد و خشک است. زداینده و تحلیل برنده است. نوشیدن آن برای خرد کردن سنگ مثانه و ادرار بول و ضماد آن بر پستان برای زیاد شدن شیر مناسب است و مادران می توانند از این خاصیت در نجف بسیار استفاده کنند.

    3-  ابن سینا با سنگ دُرِ نجف اصل که به صورت منشور بوده شاقولی ساخته بود که امروزه به نام شاقول ابن سینا شناخته می شود و ۴۰۰ کاربرد دارد و یکی از آنها مثل سیتی اسکن و ( ام آر آی ) امروز است. آن دوران که هنوز مردم به برق دسترسی نداشتند برای تشخیص بیماری ها استفاده می شد. سنگ های قیمتی مانند سنگ دُرِ نجف اصل و فیروزه و عقیق و زمرد و یاقوت هم دارای انرژی هستند و هم دارای شعور؛ بنابراین بدلیل شعور سنگ، سنگ های شفابخش هم بر جسم اثر می گذارند و هم بر روح.

    خواص دُرِ نجف

    تشخیص در نجف:

    یکی از راه های تشخیص سنگ نجف اصل از انگشتر نجف تقلبی می تواند قیمت آن باشد. یک ماشین تراش حکاکی تمیز و صیقلی می تواند بین 40 تا 80 دلار در بازارهای بین المللی قیمت داشته باشد.در نجف اگر روی رکاب آهنی نصب شود بین 50 تا 100 دلار و روی رکاب نقره بین 100 تا 200 دلار می ارزد، اما در واقع راه و روش صحیحی برای تشخیص اصل از تقلبی در نجف وجود ندارد. بیش از 99 درصد جواهرفروشی های آنلاین در ایران نیز همان کوارتز شفاف موجود در کشورمان را با این نام به فروش می رسانند.

    سنگ های قیمتی طبیعی هستند و بنابراین ممکن است ترک و شکاف داشته باشند، در حالی که سنگ های مصنوعی بی عیب به نظر می رسند و سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های واقعی می درخشند. زیرا سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش می یابند. یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع واقعی بودن یا نبودن سنگ، بررسی وزن آن است. سنگ های مصنوعی چگالی بالاتری نسبت به سنگ های واقعی دارند، بنابراین سنگین تر هستند.

    برای تشخیص کافی است سنگ را نگه دارید. روش دیگر برای تعیین قیمت سنگ این است که سنگ های مصنوعی ارزش کمتری دارند، بنابراین قیمت کمتری دارند، زیرا در آزمایشگاه ساخته می شوند، اما سنگ های واقعی در طبیعت و به دلیل کمیاب و محدود بودن آنها. باید قیمت بالاتری داشته باشند. اگر قیمتی می بینید که به نظر پایین می آید، تصور نکنید که یک سنگ واقعی است.

    این سنگ از نظر معنوی بسیار با ارزش و با ارزش است. سنگ موجود در نجف به صورت شیشه بی رنگ و شیشه مایل به قرمز در منطقه وادی السلام نجف عراق یافت می شود و نمونه دوم نیز حسینی نام دارد. نوع دیگری از این سنگ ها دارای خطوط مشکی مودار هستند که به آن ها مودار می گویند.

    در توصیه های اسلام سنگ های قیمتی که بر روی انگشتر نصب می شوند مانند فیروزه و در نجف و... جایگاه ویژه ای دارند و استفاده از آنها بسیار توصیه شده است. در فرهنگ ما انگشترهایی که پیشینه مذهبی دارند در بین مردم جایگاه ویژه ای دارند و احادیث زیادی در مورد خواص عقیق و فیروزه و سنگ و انگشتر نجف وجود دارد.

    خواص سنگ انگشتر در نجف:

    - آرامش بخش.

    - انرژی معنوی را تقویت می کند.

    - باعث از بین رفتن نیروی منفی می شود.

    - در نجف برای درمان کمردرد مفید است.

    - درمان سردردهای مزمن یکی از مهمترین خواص درمانی سنگ در نجف است.

    - حمل سنگ در نجف باعث تحریک جریان خون می شود.

    - در نجف مراکز دریافت انرژی را در بدن تنظیم می کند و تعادل انرژی را در بدن برقرار می کند.

    - سنگ موجود در نجف در پاکسازی تمام چاکراهای بدن نقش موثری دارد.

    نظرات
    ثبت نظرات Close