جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    انگشتر طلا سیاه قلم مردانه و زنانه

    انگشتر طلا سیاه قلم مردانه و زنانه

    طلای سیاه قلم و رنگ سیاه داخل آن امروزه طرفداران بسیاری دارد و اغلب افراد مایل به داشتن ترکیبی از رنگ سیاه در نوع و سبک پوشش خود هستند. رنگ سیاه در ترکیب رنگ‌ها از جلوه خاصی برخوردار است و در هر ترکیب رنگی نیز خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. حال اگر این رنگ با رنگ زرد یا سفید ترکیب شود بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد. رنگ سیاه رنگی شیک و طبق مد روز همیشگی است. به همین دلیل است که ما به طور مداوم به سمت لباس و کفش و تیپ مشکی و سیاه گرایش داریم. در میان جواهرات، طلای سیاه یک انتخاب جالب توجه برای افرادی است که خواهان حلقه ای هستند که دور از عرف اجتماعی است. طلای سیاه کم‌ یاب تر از رنگ‌های مختلف طلا است.


     امروزه طلاهای سیاه قلم کاری شده بسیار پرطرفدار شده اند و افراد زیادی خواهان این نوع سبک از طلا هستند و می توان به وفور آن ها را در جواهر و طلا فروشی ها مشاهده کرد. انگشتر سیاه قلم یکی دیگر از محصولات پرطرفدار است. چون هم ساده است و هم در کنار سادگی در انگشترها توسط طراحان سیاه قلم کار شده که در دست نمای خیلی زیبایی دارد و طرح و سبکی جذاب و منحصر بفرد است.

    سیاه قلم :

    سیاه قلم کاری از دیرباز یکی از شیوه های تزئینی برای نقره و فلزات زینتی بوده که از آلیاژی با ترکیب نقره، مس، سرب و گوگرد آمیخته می شود. سیاه قلم کاری را عموماً بر روی سطح فلزاتی چون نقره و طلا برای ایجاد سایه روشن استفاده می نمایند تا زیبایی کار را چند برابر نمایند و یک روش تزئینی برای زیباتر کردن جواهرات طلا می باشد که با استفاده از آلیاژ نقره، مس، سرب و گوگرد روی سطح فلزاتی مانند نقره و طلا انجام می گیرد. سیاه قلم کاری از دوران مصر باستان تا به امروز برای زیباتر شدن جواهرات و صنایع دستی که با نقره و طلا ساخته می شدن کاربرد داشته است و سازندگان جواهرات از این روش برای ایجاد سایه روشن روی فلزات استفاده می کردند.

    سیاه قلم هنر و روشی جذاب در صنعت جواهرسازی محسوب می شود. در این روش، رنگ مشکی (نوعی خاص) را تهیه نموده و آن را بر روی رکاب جواهرات طرح می زنند. از این روش معمولا به منظور واضح تر شدن طراحی و افزایش زیبایی فریم (رکاب) جواهرات استفاده می شود.


    هنرمندان فلزکار از دوران مصر باستان به بعد به تکنیک سیاه قلم اشتغال داشته‎اند و در ایران این هنر در دوران ساسانیان بخصوص بر روی سطح فلز نقره اجرا می‎شده است. در عصر سلجوقیان به خاطر محدودیت استفاده از ظروف طلا و نقره، سیاه قلم بر ظروف مسی و برنجی و برنز اجرا می‎شده است و در واقع میتوان اوج این هنر را دوره سلجوقی دانست. این هنر در گذشته به ویژه دوره قاجار توسط ارامنه تبریز و اصفهان در حکاکی روی نقره مورد استفاده قرار می‎گرفته است. با این حال امروزه همچون گذشته رایج نبوده و رو به فراموشی نهاده است.


    ترکیبات این تکنیک در واقع سولفیدهای نقرهایی هستند که در گذر زمان موادی بدان افزوده شده است. آنچه از ترکیبات آن در زمان معاصر در دست است آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد می‎باشد. همچنین باید متذکر شد که هنرمندان مناطق مختلف با توجه به میزان مهارت و سلیقه از درصد ترکیبات متفاوت و گاه از موادی علاوه بر این چهار عنصر نیز استفاده می‎کنند؛ اما در گذشته این ترکیبات شامل سرب و مس نمی‎شده است و در ابتدا فقط از نقره و گوگرد استفاده میکردند.

    همچنین با توجه به نقاط ذوب مواد سیاه‎قلم، گوگرد کمترین نقطه ذوب را در بین عناصر دیگر ترکیب دارد و از آن جهت که امکان سوختن آن در حین اجرای آلیاژ چهار فلزی وجود دارد، جدا از بقیه ذوب و در مرحله آخر به ترکیب اضافه می‎شود. همچنین این امکان سوختن گوگرد باعث می‎شود که نتوان مقدار آن را در حین واکنش و اجرا اندازه گرفت و به همین دلیل در درصد ترکیبات به مقدار آن اشاره نشده است و میزان گوگرد ترکیب را پس از تهیه سیاه‎قلم و به وسیله آنالیزهای آزمایشگاهی میتوان مشخص کرد.

    رنگ سیاه آلیاژ به دلیل وجود گوگرد در ترکیبات آن است و از آنجایی که ویژگی اصلی سیاه‎قلم تیرگی و سیاهی است، این امر وجود گوگرد را در ترکیب الزامی می‎کند. به طور کلی رنگ سیاه‎قلم با توجه به ترکیبات آن از سیاه براق و سیاه متمایل به خاکستری و آبی تیره متفاوت است.


    علت اضافه شدن سرب را به ترکیب میتوان به این امر احتمال داد که در گذشته از فلز پایه ناخالص برای اجرای سیاه‎قلم استفاده می‎شد. در صورتی که هنرمندان اولیه، فلز نقره ی خالص یا با درصد ناخالصی بسیار کم برای سیاه‎قلم نقره و گوگرد به کار می‎بردند. همچنین امکان دارد که افزودن سرب باعث ایجاد نقاط ذوب متناسب بین فلز پایه ی ناخالص با ماده ی سیاه‎قلم میشد. در واقع فلز پایه ناخالص شامل نقره و مقادیری مس بود و با افزودن مس به سولفید نقره افت نقطه ذوب حاصل از ناخالصی در هر دو رعایت می‎شد و بعدها سرب نیز به این ترکیبات اضافه شد که تناسب نقاط ذوب را در فلز پایه و سیاه‎قلم بهبود بخشید و حفظ کرد؛

    اما با توجه به سمی بودن سرب و مضراتی که برای سلامتی انسان و محیط زیست دارد و با رجوع به آنچه مستندات نشان میدهند می‎توان بیان کرد که احتمال حذف سرب از ترکیب سیاه‎قلم بدون کاهش کیفیت رنگی و شیمیایی آن وجود دارد. بدین صورت که هنرمندان نقره خالص برای فلز پایه و سیاه‎قلم نقره و گوگرد را برای اجرای این نوع تکنیک به جای ترکیب سرب‎دار استفاده کنند. با توجه به عدم اندازه‎گیری دقیق مقدار گوگرد در حین اجرا در هر دو شیوه، کیفیت آن به مهارت هنرمند بستگی دارد و یادگیری شیوه جایگزین نیز به صورت تجربی است و بدست‎آوردن کیفیت عالی ترکیب با کسب مهارت امکان‎پذیر است.

    ترکیب حاصل از سیاه‎قلم نقره و گوگرد صیقل پذیرتر است و تمیزکاری آسانتر و به طور کلی کیفیت بهتری دارد. با مطالعات انجام شده میتوان گفت که سیاه‎قلم نقره و گوگرد از نظر حفظ سلامت زیست محیطی و حفظ کیفیت هنری و اجرایی، جایگزین مناسبی برای احیاء و تداوم این هنر اصیل ایرانی می‎تواند باشد و معرف هنر اصیل سازندگان جواهر ایرانی است.


    سیاه قلم کاری به این صورت انجام می گیرد که بر روی فلز کنده کاری های مانند شیار و حفره ایجاد می کنند تا ماده سیاه کاری در درون این شیارها قرار بگیرد، برای این منظور با استفاده از قلم زدن، تراش دادن، اسید کاری کردن، اره کاری و راه های دیگر حفره ها و شیار ها و لبه هایی ایجاد می نمایند و ماده سیاه کاری را درون آن ها می ریزند و با استفاده از حرارت آن را ذوب کرده و بعد از سرد شدن تمیز می کنند. در پایان کار برای ایجاد سایه روشن در سطح فلز با فرچه روی آن را تمیز کرده تا فلز جلای خود را بدست آورد. بهتر است به منظور افزایش کیفیت کار، هنر زیبای سیاه قلم توسط هنرمندان و اساتید این عرصه صورت پذیرد تا جلوه بیشتری داشته و نتیجه نهایی جذاب و زیبا باشد.

    طلای سیاه چیست؟

    طلای سیاه چیست؟

    بر خلاف طلای سفید و رزگلد، طلای سیاه ناشی از مخلوط کردن فلزات نیست. طلای زرد رنگ به عنوان اساس و پایه ی طلا سیاه عمل می‌کند اما طبق گفته ی شورای جهانی طلا، رنگ طلای سیاه از اکسید کبالت بدست می‌آید. طلای سیاه قلم هم نوعی از طلا است که از ترکیب رنگ زرد و سیاه بدست می آید. اکسید کبالت در سطح طلا حرارت داده می‌شود. جواهرفروشان نیز ممکن است برای تیره کردن طلا از روش electroplating و یا لیزراستفاده کنند.

    electroplating شامل افزودن یک لایه فلز تیره مانند رادیوم به طلای زرد است. آلیاژ طلا از قدرت ترکیبی بالا برخوردار است و اگر آن را با اکسید کبالت ترکیب کنیم حاصل آن طلای سیاه قلم است. سیاه کردن طلا راه های مختلفی دارد که از جمله آن می توان به استفاده از لیزر یا حرارت دادن اکسید کبالت در سطح طلا اشاره کرد.

    هر روش برای ایجاد طلا سیاه مزایا و معایب خود را دارد. معمولا روش های لیزری گران‌تر هستند و خریداران باید بهای بیشتری را پرداخت نمایند. اغلب خریداران پوشش اکسید کبالت را انتخاب می‌کنند که در این روش از یک تصفیه حرارتی برای پوشش دادن طلا استفاده می‌شود. برای خریداران طلا، طلای سیاهی که با روش روکش کردن ایجاد شده ارزان‌ترین گزینه است. خریدارانی که توان مالی بیشتری داشته باشند ممکن است روش لیزر را انتخاب کنند که ممکن است بهترین نتیجه را ارائه کند و آنچه دلخواه مشتری باشد ارائه گردد.

    اندازه‌گیری ارزش طلای سیاه

    مانند همه ی انواع طلاها، طلا سیاه نیزدارای خلوص و عیار است. طلا سیاه به طور سنتی با عنوان طلای ۱۰ عیار، ۱۴ عیار و یا ۱۸ عیار ثبت شده است. برای خرید جواهر مرغوب (به خصوص یک حلقه نامزدی) طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار را انتخاب کنید. طلا با عیار زیر ۱۴ بدین معنی است که این فلز کم‌تر از ۵۰ درصد طلای خالص دارد.طلای سیاه قلم در انگشتر های مردانه و زنانه و النگوهای زنانه جلوه بسیار منحصر به فردی دارد و بسیار از مردان و زنان دوست دارند که نمونه از این طلا را در گالری خانگی خود داشته باشند.

    انگشتر سیاه قلم ارزش بسیار بالایی دارد. انگشتر سیاه قلم از عیار 18 ساخته شده و علاوه بر درصدی بیش از 50 درصد طلای خالص، از زیبایی بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که بسیاری از علاقه مندان به صنعت طلا و جواهر را محو و خیره خود ساخته است. ترکیب اکسید کبالت با طلای 18 عیار جدای از اینکه از ارزش طلا کاسته نمی شود بلکه زیبایی منحصر به فردی را نیز به طلا می بخشد.یکی از ویژگی های بارز طلا سیاه قلم جذابیت، جلوه و ترکیب رنگ بندی زیبای آن است که در این نوع از طلا بکار رفته و بیشتر شبیه آثار دستی یا کار با دست است؛ و همین امر سبب شده که به ارزش این نوع طلا افزوده گردد.

    اگر شما از انگشتر سیاه قلم یا گردنبند سیاه قلم به صورت تکی و انفرادی استفاده می کنید پس ترجیحا بهتر است از طلای کارتیه یا مثلاً از نوع دیگری از طلا استفاده کنید چون این نوع چیدمان بروی بدن هارمونی و نظم و انضباط را شدیداً دگرگون می کند. پس توصیه می شود اگر قصد خرید طلای سیاه قلم را دارید از سرویس طلای سیاه قلم استفاده کنید تا علاوه بر حفظ هارمونی چیدمانی از لحاظ جذابیت و زیبایی سرویس شما حرف اول و آخر را بزند و از لحاظ اقتصادی هم برای شما مقرون به صرفه تر باشد.

    بهترین سنگ و نگین به کار رفته در انگشتر :


    بهتر است سنگ ها یا نگین هایی که درون طلای سیاه به کار برده می‌شوند به اندازه کافی برجسته و روشن باشند تا جلوه و نمود زیبایی به همراه داشته باشد. معمولا در جواهرات طلای سیاه قلم، زمرد، یاقوت کبود، الماس‌های صورتی  و حتی topaz یا citrine به کار گرفته میشوند.اگر چه طلای زرد، سرخ و سفید طرفداران بیشتری دارند، اما طلا سیاه یک گزینه منحصر به فرد برای خریدارانی ارائه می‌دهد که می‌خواهند متفاوت باشند. ممکن است فرآیندهای مختلفی برای ایجاد این فلز مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر هر فرآیند بر  قیمت حلقه تاثیر می‌گذارد.

    مهم نیست که طلای سیاه از چه روشی به دست می آید، فقط سعی کنید که انگشتر خود را با الماس‌های بی‌رنگ، سنگ‌های قیمتی درخشان و یا یک لاین یکپارچه از الماس انتخاب کنید که ساده به نظر بیاید چون در این صورت علاوه برسادگی بسیار زیبا و شیک به نظر می رسد و میتواند به دست شما جلوه خاصی دهد.


    اگر در مورد طیف سنی که ممکن است مخاطب این نوع از طلا باشد صحبت کنیم باید گفت طلای سیاه قلم نوعی از طلا است که مناسب هر نوع طیف سنی و سلیقه ای هست. از کودکان گرفته تا بزرگسالان همه مخاطب آن قرار دارند. همانطور که گفته شد طلای سیاه قلم به واسطه جذابیت و نوع طرح آن محبوب تمامی اقشار سنی است اما بیشترین مخاطب آن سنین 18 تا 40 سال است.

    نکات مهم در بررسی راهنمای انتخاب و خرید انگشتر طلا مردانه

    در بررسی راهنمای انتخاب و خرید انگشتر طلای مردانه باید بدانید که اگرچه انگشتر یا حلقه در انگشت مردان به طور کلاسیک نمادی بود، اما در برهه هایی از تاریخ، انگشترها یا حلقه ها نقشی شبیه به خالکوبی های مدرن داشتند. طرح‌ها، شکل‌ها یا مواد مختلفی برای نشان دادن وفاداری و تعهد به سبک زندگی، گروهی یا عشق شخصی استفاده می‌شد. با گذشت زمان، نمادهای پشت این روند محو شده اند، اما برجستگی حلقه ها در مد مردانه همچنان به قوت خود باقی مانده است و دلیل خوبی هم دارد.

    - در انتخاب انگشتر مردانه به چه نکاتی باید توجه کرد؟


    سنگ های قیمتی

    حلقه های مردانه در گذشته بسیار ساده و سرراست بودند. اخیراً انگشترهای مردانه به سنگ های قیمتی بسیار محبوب تبدیل شده اند. آنها برای همه مناسب نیستند. قبل از خرید انگشتر برای یک مرد سعی کنید تحقیقات زیادی انجام دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که انگشترهای مردانه زیادی با سنگ های قیمتی وجود دارد که می توانید با توجه به سلیقه خود آنها را انتخاب کنید. برخی از حلقه ها دارای سنگ های قیمتی برجسته و قابل مشاهده هستند، در حالی که برخی دیگر دارای طرح های ظریف هستند. در بررسی راهنمای انتخاب و خرید انگشتر طلای مردانه باید بدانید که الماس ظریف و شیک به نظر می رسد. رنگ سفید روشن آن ها را برای هر لباسی عالی می کند و برای حلقه های مردانه گزینه ای عالی هستند.


    - آمیتیست

    آمتیست نماد شجاعت و وضوحی است که بسیاری از مردان برای رسیدن به آن تلاش می کنند. بنفش تیره رنگ سلطنت، اشراف و غرور است.


    - آکوامارین

    آکوامارین نماد وفاداری، شجاعت و دوستی است. این یک انتخاب محبوب برای مردانی است که این ارزش ها را دارند. نام آن از آب های اقیانوس الهام گرفته شده است و حلقه ای مانند ماتئو را به انتخابی ایده آل برای مردان عاشق اقیانوس تبدیل کرده است.

     الماس سیاه


    - الماس سیاه

    الماس های سیاه می توانند جسور و چشمگیر باشند، اما ظریف و پیچیده به نظر می رسند. مردان مدرن انگشترهایی مانند Gavin را دوست دارند زیرا بسیار متنوع هستند.


    - پریدوت

    پریدوت نماد قدرت و نفوذ است. برای مردانی با جاه طلبی، اراده و اعتماد به نفس برابر مناسب است.

    انتخاب انگشتر مردانه

    - فلزات

    در بررسی راهنمای انتخاب و خرید انگشتر طلای مردانه باید بدانید که فلزات یکی از قابل تنظیم ترین قسمت های انگشتر یا حلقه مردانه بودند اما گزینه ها محدود است.طلای سیاه قلم و رنگ سیاه داخل آن امروزه طرفداران بسیاری دارد و اغلب افراد مایل به داشتن ترکیبی از رنگ سیاه در نوع و سبک پوشش خود هستند. رنگ سیاه در ترکیب رنگ‌ها از جلوه خاصی برخوردار است و در هر ترکیب رنگی نیز خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. حال اگر این رنگ با رنگ زرد یا سفید ترکیب شود بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد.

    رنگ سیاه رنگی شیک و طبق مد روز همیشگی است. به همین دلیل است که ما به طور مداوم به سمت لباس و کفش و تیپ مشکی و سیاه گرایش داریم. در میان جواهرات، طلای سیاه یک انتخاب جالب توجه برای افرادی است که خواهان حلقه ای هستند که دور از عرف اجتماعی است. طلای سیاه کم‌ یاب تر از رنگ‌های مختلف طلا است.


     امروزه طلاهای سیاه قلم کاری شده بسیار پرطرفدار شده اند و افراد زیادی خواهان این نوع سبک از طلا هستند و می توان به وفور آن ها را در جواهر و طلا فروشی ها مشاهده کرد. انگشتر سیاه قلم یکی دیگر از محصولات پرطرفدار است. چون هم ساده است و هم در کنار سادگی در انگشترها توسط طراحان سیاه قلم کار شده که در دست نمای خیلی زیبایی دارد و طرح و سبکی جذاب و منحصر بفرد است.


    سیاه قلم کاری از دیرباز یکی از شیوه های تزئینی برای نقره و فلزات زینتی بوده که از آلیاژی با ترکیب نقره، مس، سرب و گوگرد آمیخته می شود. سیاه قلم کاری را عموماً بر روی سطح فلزاتی چون نقره و طلا برای ایجاد سایه روشن استفاده می نمایند تا زیبایی کار را چند برابر نمایند و یک روش تزئینی برای زیباتر کردن جواهرات طلا می باشد که با استفاده از آلیاژ نقره، مس، سرب و گوگرد روی سطح فلزاتی مانند نقره و طلا انجام می گیرد. سیاه قلم کاری از دوران مصر باستان تا به امروز برای زیباتر شدن جواهرات و صنایع دستی که با نقره و طلا ساخته می شدن کاربرد داشته است و سازندگان جواهرات از این روش برای ایجاد سایه روشن روی فلزات استفاده می کردند.


    سیاه قلم هنر و روشی جذاب در صنعت جواهرسازی محسوب می شود. در این روش، رنگ مشکی (نوعی خاص) را تهیه نموده و آن را بر روی رکاب جواهرات طرح می زنند. از این روش معمولا به منظور واضح تر شدن طراحی و افزایش زیبایی فریم (رکاب) جواهرات استفاده می شود.


    هنرمندان فلزکار از دوران مصر باستان به بعد به تکنیک سیاه قلم اشتغال داشته‎اند و در ایران این هنر در دوران ساسانیان بخصوص بر روی سطح فلز نقره اجرا می‎شده است. در عصر سلجوقیان به خاطر محدودیت استفاده از ظروف طلا و نقره، سیاه قلم بر ظروف مسی و برنجی و برنز اجرا می‎شده است و در واقع میتوان اوج این هنر را دوره سلجوقی دانست. این هنر در گذشته به ویژه دوره قاجار توسط ارامنه تبریز و اصفهان در حکاکی روی نقره مورد استفاده قرار می‎گرفته است. با این حال امروزه همچون گذشته رایج نبوده و رو به فراموشی نهاده است.


    ترکیبات این تکنیک در واقع سولفیدهای نقرهایی هستند که در گذر زمان موادی بدان افزوده شده است. آنچه از ترکیبات آن در زمان معاصر در دست است آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد می ‎باشد. همچنین باید متذکر شد که هنرمندان مناطق مختلف با توجه به میزان مهارت و سلیقه از درصد ترکیبات متفاوت و گاه از موادی علاوه بر این چهار عنصر نیز استفاده می‎کنند؛ اما در گذشته این ترکیبات شامل سرب و مس نمی‎شده است و در ابتدا فقط از نقره و گوگرد استفاده میکردند.

    همچنین با توجه به نقاط ذوب مواد سیاه‎قلم، گوگرد کمترین نقطه ذوب را در بین عناصر دیگر ترکیب دارد و از آن جهت که امکان سوختن آن در حین اجرای آلیاژ چهار فلزی وجود دارد، جدا از بقیه ذوب و در مرحله آخر به ترکیب اضافه می‎شود. همچنین این امکان سوختن گوگرد باعث می‎شود که نتوان مقدار آن را در حین واکنش و اجرا اندازه گرفت و به همین دلیل در درصد ترکیبات به مقدار آن اشاره نشده است و میزان گوگرد ترکیب را پس از تهیه سیاه‎قلم و به وسیله آنالیزهای آزمایشگاهی میتوان مشخص کرد. رنگ سیاه آلیاژ به دلیل وجود گوگرد در ترکیبات آن است و از آنجایی که ویژگی اصلی سیاه‎قلم تیرگی و سیاهی است، این امر وجود گوگرد را در ترکیب الزامی می‎کند. به طور کلی رنگ سیاه‎قلم با توجه به ترکیبات آن از سیاه براق و سیاه متمایل به خاکستری و آبی تیره متفاوت است.


    علت اضافه شدن سرب را به ترکیب میتوان به این امر احتمال داد که در گذشته از فلز پایه ناخالص برای اجرای سیاه‎قلم استفاده می‎شد. در صورتی که هنرمندان اولیه، فلز نقره ی خالص یا با درصد ناخالصی بسیار کم برای سیاه‎قلم نقره و گوگرد به کار می‎بردند. همچنین امکان دارد که افزودن سرب باعث ایجاد نقاط ذوب متناسب بین فلز پایه ی ناخالص با ماده ی سیاه‎قلم میشد.

    در واقع فلز پایه ناخالص شامل نقره و مقادیری مس بود و با افزودن مس به سولفید نقره افت نقطه ذوب حاصل از ناخالصی در هر دو رعایت می‎شد و بعدها سرب نیز به این ترکیبات اضافه شد که تناسب نقاط ذوب را در فلز پایه و سیاه‎قلم بهبود بخشید و حفظ کرد؛ اما با توجه به سمی بودن سرب و مضراتی که برای سلامتی انسان و محیط زیست دارد و با رجوع به آنچه مستندات نشان میدهند می‎توان بیان کرد که احتمال حذف سرب از ترکیب سیاه‎قلم بدون کاهش کیفیت رنگی و شیمیایی آن وجود دارد.

    بدین صورت که هنرمندان نقره خالص برای فلز پایه و سیاه‎قلم نقره و گوگرد را برای اجرای این نوع تکنیک به جای ترکیب سرب‎دار استفاده کنند. با توجه به عدم اندازه‎گیری دقیق مقدار گوگرد در حین اجرا در هر دو شیوه، کیفیت آن به مهارت هنرمند بستگی دارد و یادگیری شیوه جایگزین نیز به صورت تجربی است و بدست‎آوردن کیفیت عالی ترکیب با کسب مهارت امکان‎پذیر است. ترکیب حاصل از سیاه‎قلم نقره و گوگرد صیقل پذیرتر است و تمیزکاری آسانتر و به طور کلی کیفیت بهتری دارد. با مطالعات انجام شده میتوان گفت که سیاه‎قلم نقره و گوگرد از نظر حفظ سلامت زیست محیطی و حفظ کیفیت هنری و اجرایی، جایگزین مناسبی برای احیاء و تداوم این هنر اصیل ایرانی می‎تواند باشد و معرف هنر اصیل سازندگان جواهر ایرانی است.


    سیاه قلم کاری به این صورت انجام می گیرد که بر روی فلز کنده کاری های مانند شیار و حفره ایجاد می کنند تا ماده سیاه کاری در درون این شیارها قرار بگیرد، برای این منظور با استفاده از قلم زدن، تراش دادن، اسید کاری کردن، اره کاری و راه های دیگر حفره ها و شیار ها و لبه هایی ایجاد می نمایند و ماده سیاه کاری را درون آن ها می ریزند و با استفاده از حرارت آن را ذوب کرده و بعد از سرد شدن تمیز می کنند. در پایان کار برای ایجاد سایه روشن در سطح فلز با فرچه روی آن را تمیز کرده تا فلز جلای خود را بدست آورد. بهتر است به منظور افزایش کیفیت کار، هنر زیبای سیاه قلم توسط هنرمندان و اساتید این عرصه صورت پذیرد تا جلوه بیشتری داشته و نتیجه نهایی جذاب و زیبا باشد.

    طلای سیاه چیست؟


    طلای سیاه چیست؟


    بر خلاف طلای سفید و رزگلد، طلای سیاه ناشی از مخلوط کردن فلزات نیست. طلای زرد رنگ به عنوان اساس و پایه ی طلا سیاه عمل می‌کند اما طبق گفته ی شورای جهانی طلا، رنگ طلای سیاه از اکسید کبالت بدست می‌آید. طلای سیاه قلم هم نوعی از طلا است که از ترکیب رنگ زرد و سیاه بدست می آید. اکسید کبالت در سطح طلا حرارت داده می‌شود. جواهرفروشان نیز ممکن است برای تیره کردن طلا از روش electroplating و یا لیزراستفاده کنند.

    electroplating شامل افزودن یک لایه فلز تیره مانند رادیوم به طلای زرد است. آلیاژ طلا از قدرت ترکیبی بالا برخوردار است و اگر آن را با اکسید کبالت ترکیب کنیم حاصل آن طلای سیاه قلم است. سیاه کردن طلا راه های مختلفی دارد که از جمله آن می توان به استفاده از لیزر یا حرارت دادن اکسید کبالت در سطح طلا اشاره کرد.


    هر روش برای ایجاد طلا سیاه مزایا و معایب خود را دارد. معمولا روش های لیزری گران‌تر هستند و خریداران باید بهای بیشتری را پرداخت نمایند. اغلب خریداران پوشش اکسید کبالت را انتخاب می‌کنند که در این روش از یک تصفیه حرارتی برای پوشش دادن طلا استفاده می‌شود. برای خریداران طلا، طلای سیاهی که با روش روکش کردن ایجاد شده ارزان‌ترین گزینه است. خریدارانی که توان مالی بیشتری داشته باشند ممکن است روش لیزر را انتخاب کنند که ممکن است بهترین نتیجه را ارائه کند و آنچه دلخواه مشتری باشد ارائه گردد.


    اندازه‌گیری ارزش طلای سیاه


    مانند همه ی انواع طلاها، طلا سیاه نیزدارای خلوص و عیار است. طلا سیاه به طور سنتی با عنوان طلای ۱۰ عیار، ۱۴ عیار و یا ۱۸ عیار ثبت شده است. برای خرید جواهر مرغوب (به خصوص یک حلقه نامزدی) طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار را انتخاب کنید. طلا با عیار زیر ۱۴ بدین معنی است که این فلز کم‌تر از ۵۰ درصد طلای خالص دارد.


    طلای سیاه قلم در انگشتر های مردانه و زنانه و النگوهای زنانه جلوه بسیار منحصر به فردی دارد و بسیار از مردان و زنان دوست دارند که نمونه از این طلا را در گالری خانگی خود داشته باشند. انگشتر سیاه قلم ارزش بسیار بالایی دارد. انگشتر سیاه قلم از عیار 18 ساخته شده و علاوه بر درصدی بیش از 50 درصد طلای خالص، از زیبایی بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که بسیاری از علاقه مندان به صنعت طلا و جواهر را محو و خیره خود ساخته است. ترکیب اکسید کبالت با طلای 18 عیار جدای از اینکه از ارزش طلا کاسته نمی شود بلکه زیبایی منحصر به فردی را نیز به طلا می بخشد.


    یکی از ویژگی های بارز طلا سیاه قلم جذابیت، جلوه و ترکیب رنگ بندی زیبای آن است که در این نوع از طلا بکار رفته و بیشتر شبیه آثار دستی یا کار با دست است؛ و همین امر سبب شده که به ارزش این نوع طلا افزوده گردد. اگر شما از انگشتر سیاه قلم یا گردنبند سیاه قلم به صورت تکی و انفرادی استفاده می کنید پس ترجیحا بهتر است از طلای کارتیه یا مثلاً از نوع دیگری از طلا استفاده کنید چون این نوع چیدمان بروی بدن هارمونی و نظم و انضباط را شدیداً دگرگون می کند. پس توصیه می شود اگر قصد خرید طلای سیاه قلم را دارید از سرویس طلای سیاه قلم استفاده کنید تا علاوه بر حفظ هارمونی چیدمانی از لحاظ جذابیت و زیبایی سرویس شما حرف اول و آخر را بزند و از لحاظ اقتصادی هم برای شما مقرون به صرفه تر باشد.


    بهتر است سنگ ها یا نگین هایی که درون طلای سیاه به کار برده می‌شوند به اندازه کافی برجسته و روشن باشند تا جلوه و نمود زیبایی به همراه داشته باشد. معمولا در جواهرات طلای سیاه قلم، زمرد، یاقوت کبود، الماس‌های صورتی  و حتی topaz یا citrine به کار گرفته می شوند.


    اگر چه طلای زرد، سرخ و سفید طرفداران بیشتری دارند، اما طلا سیاه یک گزینه منحصر به فرد برای خریدارانی ارائه می‌دهد که می‌خواهند متفاوت باشند. ممکن است فرآیندهای مختلفی برای ایجاد این فلز مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر هر فرآیند بر  قیمت حلقه تاثیر می‌گذارد. مهم نیست که طلای سیاه از چه روشی به دست می آید، فقط سعی کنید که انگشتر خود را با الماس‌های بی‌رنگ، سنگ‌های قیمتی درخشان و یا یک لاین یکپارچه از الماس انتخاب کنید که ساده به نظر بیاید چون در این صورت علاوه برسادگی بسیار زیبا و شیک به نظر می رسد و میتواند به دست شما جلوه خاصی دهد.


    اگر در مورد طیف سنی که ممکن است مخاطب این نوع از طلا باشد صحبت کنیم باید گفت طلای سیاه قلم نوعی از طلا است که مناسب هر نوع طیف سنی و سلیقه ای هست. از کودکان گرفته تا بزرگسالان همه مخاطب آن قرار دارند. همانطور که گفته شد طلای سیاه قلم به واسطه جذابیت و نوع طرح آن محبوب تمامی اقشار سنی است اما بیشترین مخاطب آن سنین 18 تا 40 سال است.

    نظرات
    ثبت نظرات Close