جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    بررسی چالش ها و خلا قانونی در بازار ارزهای دیجیتال/ بودن یا نبودن رمزارزها مسئله این است

    23 sit 2021

    نقدینگی سرگردان تحت اختیار گروهی از مردم هر روز از یک بازار سر در می آورد. بازار ارزهای دیجیتال یکی از این بازارهاست که مسئله بودن یا نبودن و یا اجرای قانون مصوب آن هنوز در هاله ای از ابهام است.

    علی آبشناس

    به گزارش کافه طلا به نقل از کیهان، این روزها و با شدت گرفتن مشکلات موجود در شبکه برق، مباحث مربوط به ارزهای دیجیتال و استخراج رمز ارزها بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است. بنابراین به بررسی چالش ها و خلأهای قانونی این بازار جدید برای سرمایه گذاری و سوالاتی که در این میان در ذهن اکثر مخاطبان مطرح است، پرداختیم.

    دغدغه این روزهای مردمی که پول نقد در اختیار دارند، حفظ ارزش آن است. بر همین اساس به سمت بازارهای گوناگون (سکه، طلا، دلار و...) گرایش پیدا می کنند تا به این مهم دست یابند، بنابراین نقدینگی سرگردان تحت اختیار گروهی از مردم هر روز از یک بازار سر درمی آورد که به دلیل رفتارهای هیجانی در نهایت متضرر اصلی هم خواهند بود.

    اگر شما هم می خواهید بدانید که؛ اصولا رمزارزها و استخراج آنها قانونی است یا خیر؟ و چه تدابیر و قوانینی برای حضور در این بازار وضع شده است؟ تا پایان با ما همراه باشید.

    خلأ قانون در حوزه رمزارزها

    چندی پیش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس ضمن انتقاد به تعلل دولت در زمینه سامان بخشی به استخراج و تبادلات رمزارز در کشور اظهار داشت: «سوال ما از دولت این است که چرا در حوزه استخراج رمزارز که ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد و حجم بالای دارایی ارزی و یا دارایی دیجیتالی در آن رقم می خورد، لایحه ای به مجلس شورای اسلامی نمی دهد تا این بخش که چهار وزارتخانه را درگیر می کند، سامان بگیرد».

    رئیس مجلس بر این باور است که در موضوعات مهمی همچون نظام مندی استخراج رمزارزها، با اینکه نمایندگان طرح آماده دارند اما این دولت است که باید برای اینگونه موضوعات لایحه ارائه دهد و یا حداقل در جریان بررسی طرح ها اظهارنظر کند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اگر قانون گذار به مبادلات رمزارزها رسمیت داده و آن را قانونی کند، امکان شناسایی اقدامات مجرمانه با سوءاستفاده از ماهیت غیرشفاف این مبادلات به شدت کاهش می یابد.

    با این حال مدتی است تب معاملات غیرقانونی رمزارزها از طریق صرافی های دیجیتال و بدون مجوز بالا گرفته و البته عملکرد بانک مرکزی درخصوص ارائه خدمات بانکی به واسطه درگاه پرداخت های اینترنتی به این صرافی ها شدیدا مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است. طبق اظهارات ناصر حکیمی معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی، بررسی ها نشان می دهد تنها ۴۰ درصد کشورهای دنیا، برای رمزارزها قانون وضع کرده اند! در این بین، برخی کشورها استخراج و تبادل رمزارز را در کشور خود ممنوع اعلام کردند؛ «تقابل با حاکمیت پول های ملی و نظم اقتصادی»، «فراهم کردن ایجاد بستر برای تامین مالی فعالیت های غیرقانونی» و «تسهیل خروج سرمایه» از جمله دلایلی است که از سوی این کشورها برای ممنوعیت استخراج یا تبادل رمزارزها اعلام شده است.

    بررسی چالش ها و خلأ قانونی رمزارزها

    هر چند در ماه های گذشته میزان فعالیت شهروندان ایرانی در حوزه رمزارزها افزایش یافته اما جز تعدادی استخراج کننده مجاز رمزارز، عملا این حوزه چه در رابطه با استخراج و چه در رابطه با خرید و فروش با یک خلا قانونی بزرگ مواجه است و این موضوع از سوی فعالان بخش خصوصی بارها مورد بحث و گمانه زنی قرار گرفته است.

    علی شمس اردکانی اقتصاددان حوزه انرژی و عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی معتقد است، ممکن است سیاست گذار به دلیل تعجیل یا عدم شناخت در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم گیری کند. بنابراین باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

    در ادامه عمادالدین سخایی مدیرکل بازارهای مالی- بازرگانی وزارت اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه ناشناخته بودن ارزهای دیجیتال جو نامناسبی پیرامون آن برقرار کرده است، به بیان تعریف کریپتوکانسی ها (رمزارزها) پرداخت و تصریح کرد: در ابتدا باید سطوح مواجهه تعیین شود، سطح حکمرانی (ممنوعیت، پذیرش مشروط، پذیرش کامل)، سطح تنظیم گری (مشاهده و ارزیابی، آزمون و یادگیری، تسهیل کننده های نوآوری و یا اصلاح یا ایجاد قوانین جدید)، سطح سیاست گذاری (مالیات ستانی،...) و براساس آن بحث باز شود. همچنین تعیین شود که از حاکمیت چه خواسته ای طلب می شود و در چه سطحی انتظار واکنش وجود دارد.

    محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فناوری های نوین مالی ایران (فین تک) گفت: در دنیا رگلاتوری (تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) با دو رویکرد انجام شده است که باید در ایران مورد توجه قرار بگیرد و تجربه تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در کشورهایی مثل سنگاپور بررسی شود.

    حساب ارز دیجیتال ایرانی ها بسته می شود؟

    یک موسسه آمریکایی به نام سایفرتریس، ۵/۴ میلیون آدرس بیت کوین مرتبط با ایران را شناسایی کرده و نهادهای دولتی آمریکا قصد دارند دسترسی ایرانیان به بازارهای مالی را قطع کنند.

    صرافی بایننس بعد از اخطارهای متعدد از سوی نهادهای مالی کشورهای مختلف از جمله انگلستان و ژاپن قبول کرد با موسسه سایفرتریس که یک شرکت فعال در زمینه تحلیل داده و رهگیری تراکنش های مرتبط با ارزهای دیجیتال است همکاری کند. این شرکت آدرس های ارز دیجیتال کشورهای تحریم شده توسط آمریکا را بررسی می کند.

    شرکت سایفرتریس ماه گذشته گزارشی در رابطه با شناسایی ۷۵ هزار IP آدرس ایرانی و ۵/۴ میلیون آدرس بیت کوین منتشر کرده است.

    براساس گزارش این شرکت، بعد از قانونی شدن استخراج بیت کوین در ایران و اختصاص برق ارزان به استخراج کنندگان بیت کوین حجم معاملات کاربران ایرانی افزایش پیدا کرده است. آیا حساب ایرانیان در بایننس بسته می شود؟

    طرح جدید مجلس درباره رمزارزها

    در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، استخراج و مبادلات ارزهای دیجیتال متقاضیان زیادی پیدا کرده است، اما به دلیل عدم ساماندهی، در شرایط غیررسمی و بعضا زیرزمینی فعالیت انجام می شود و این در حالی است که مدیریت صحیح می تواند سبب توسعه ظرفیت ها، بهبود، رشد اقتصادی وزیرساخت های مرتبط مانند صنعت تولید برق شود، عدم توجه به آن موجب از دست رفتن فرصتهای بی بدیل و آسیب هایی جبران ناپذیر خواهد شد.

    بر همین اساس مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را در این رابطه مورد توجه قرار داده که براساس ماده ۱ این طرح؛ بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور شناخته خواهد شد و استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع می شود.

    همچنین طبق ماده ۲، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی صنعت استخراج رمزارز و مسئول صدور مجوز مزارع آن بوده و مکلف است با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه ای برنامه ریزی کند که قدرت پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور منجر به تولید درآمد ناخالص سالانه پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار در سال ۱۴۰۱ شده و بعد ازآن حداقل ۱۰درصد رشد سالانه داشته باشد.

    در تبصره این ماده از طرح مورد اشاره آمده است که مزارع استخراج رمز ارز موظفند با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای میزان درآمد رمزارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کنند. دستورالعمل نحوه این نظارت ظرف دو ماه

    به تصویب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم می رسد.

    همچنین طرح (پروژه)های احداث و توسعه رمزارزها و صنایع وابسته مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

    نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز درماده سوم طرح مورد اشاره مکلف شده است حسب اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان نظام صنفی رایانه ای، نسبت به مهر و موم(پلمب) واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و معرفی ذینفع این واحدها به مراجع قضایی اقدام کند.

    طبق ماده چهارم طرح فوق مزارع استخراج رمز ارز می توانند حامل انرژی مصرفی خود را از بورس انرژی و یا عقد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی به تامین درآورند و مجاز به ترانزیت برق مورد نیاز و یا مازاد مصرف هر دو تا سقف نیاز اسمی مزرعه، از طریق شبکه سراسری برق باشند.

    تبصره یک این ماده از طرح حمایت از استخراج رمز ارز وزارتخانه های نفت و نیرورا مکلف ساخته است که برق مزارع استخراج رمز ارز و گاز مورد نیاز برای تامین برق مصرفی را تامین کند. این مزارع نیز مکلفند برق و گاز مصرفی را با رمز ارز تولید شده به تهاتردرآورد. نرخ ارز تهاتری مورد نظر هم برای رمز ارزها بر اساس بالاترین نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی سه ماهه، مشخص می شود. وزارت صنعت، معدن وتجارت با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای مکلف به نظارت بر اصالت رمز ارز تعهدی واحدهای تولیدی است.

    تبصره دو آن نیز تاکید دارد که مزارع استخراج رمزارز می تواند با اخذ مجوز از وزارت نیرو و با ظرفیت مورد نیاز نسبت به احداث یا مشارکت در نیروگاه برق اقدام و برق تولیدی مازاد بر مصرف خود را به وزارت نیرو با رعایت ضوابط ابلاغی و با رعایت بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه و یا متقاضیان داخلی وخارجی به فروش رسانند. این نیروگاه ها و نیروگاه های دارای قرارداد دوجانبه، در حد تامین برق مورد نیاز این مزارع مشمول تعرفه سوخت واحدهای صنعتی مقیاس کوچک هستند. مزارع رمزارز به میزان مشارکت در احداث نیروگاه های احداثی در مناطق محروم، از پرداخت هزینه ترانزیت برق و پنجاه درصد (۵۰ درصد) تعهد ارزی این ماده مستثنی و مشمول یارانه گاز مصرفی بخش کشاورزی هستند.

    بر همین اساس فعالان بازار ارزهای دیجیتال معتقدند ارز دیجیتال ملی زیرمجموعه رمزارزهای تولیدشده در مزارع ایران است. رمزارزهایی که در این مدت مجوز فعالیت و استخراج آنها صادر شده بود ولی دیگران اجازه فعالیت و استخراج آن را نداشتند. آنها می گویند در راستای شفافیت باید بدانیم این دیگران چه کسانی هستند؟ و پشتوانه رمزارز ملی چیست؟

    حال باید دید که رمزارز ملی چگونه توانایی برخورد با تحریم ها را خواهد داشت و اگر قرار است که در فهرست تحریم ها قرار بگیریم مسئله بلوکه شدن پول ها در کشورهای ثانویه چگونه رفع خواهد شد؟ نگرانی دیگری که اکثر فعالان این بازار دارند این است که با در دست گرفتن مسئله رمزارزها توسط دولت، این ارزها از حالت مخفی و پنهان بودن خارج شده و ممکن است مانند بورس مشکلاتی را برای پایین دست های این بازار به وجود آورد.

    نظرات
    ثیت نظر Close