شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در زمینه حملونقل دریایی فعالیت میکند، با نماد «حکشتی» در بورس ایران شناخته میشود.
حکشتی همواره برای کسب سهم مناسبی از بازار حمل و نقل دریایی تلاش های بسیار زیاد و ثمر بخشی انجام داده که همه این تلاش ها تا کنون به بار نشستهاند.
به گزارش کافه طلا، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۴۶ به صورت سهامی عام به نام شرکت کشتیرانی ملی آریا ثبت شد. این شرکت در سال ۵۸ تماما به تملک دولت در آمد و حدود ۳درصد از سهام این شرکت در سال ۸۷ در بورس عرضه شد. در حال حاضر گروه کشتیرانی ایران دارای ۱۲۵ فروند از شناورهای مختلف با مجموع ظرفیت بیش از ۵میلیون تن DWT میباشد.
حضور در بازار بورس و اوراق بهادار و کسب درآمد از نمادهای بورسی و شاخص ساز بازار سرمایه امکانپذیر است به شرطی که با تحلیلی جامع از اطلاعات آماری نمادها و چگونگی استفاده از نوسان بازار سهام و شناخت شاخص هایی که برای فعالان بازار بورس اهمیت دارد، به همراه مشورت با خبرگان اهل فن بورس، اقدام به فعالیت در بورس ایران کنید.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ وارد بازار سهام شد، در مدت حضور خود در بورس غیر از مدت کوتاهی که بازدهی مثبتی برای سهامداران خود داشت، به دلیل تحریمها، نتوانست توجه سهامداران را به خود جلب کند.
در حال حاضر، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» در بازار سهام مورد معامله قرار میگیرد و در گروه حملونقل، انبارداری و ارتباطات قرار دارد. «حکشتی» در بازار دوم بورس، دادوستد میشود.
بنا به گزارش تفسیری منتشر شده این شرکت در سامانه کدال، این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای کشتیرانی در منطقه میباشد که بر اساس اطلاعات موسسه بین المللی آلفالاینر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۴ را به خود در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده است.
تحریمهای جدید آمریکا مشکلات و محدودیتهای زیادی برای این شرکت در سطح بین المللی ایجاد کرد. در پنج ماه نخست امسال واردات و صادرات غیر نفتی دریایی کشور با کاهش ۳۰ درصد همراه بوده است اما واردات و صادرات محصولات غیر نفتی از طریق دریا در ماه ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
صندوق بازنشستگی کشور با ۲۵.۵۳درصد، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی با ۲۴.۴۸درصد، سهام عدالت ۲۳.۷۰درصد و دولت با ۱۷ درصد عمدهترین سهامداران این شرکت هستند.
شش شرکت بزرگ و اثر گذار بر درآمدهای شرکت، حمل و نقل کانتینری، حمل فله، جنوب خط ایران، کشتیرانی دریای خزر، کشتیرانی والفجر و سرمایه گذاری کشتیرانی میباشد. مهمترین عامل ریسکی که در گزارش تفسیری این شرکت آمده، عدم ثبات قیمت نهادها اعم سوخت سبک و سنگین، عدم ثبات نرخ ارز و تحریمها است.
در موضوع بین المللی در سال ۲۰۲۰ رشد حجم تجاری دریایی جهان به دلیل ویروس کرونا منهای ۴ درصد پیشبینی شده بود که رقمی نزدیک به سال ۲۰۰۹ میباشد. شاخص کرایههای حمل کانتینری شانگها هم متاثیر از ویروس کرونا روند کاهشی در سال ۲۰۲۰ را داشته این در حالی است که در سال ۲۰۱۹روند صعودی خوبی را طی کرده است.