گروه بهمن در سال 1331 و در راستای فعالیت در زمینه حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگیهای تجاری ، به نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تاسیس شد. این شرکت در سال 1338، اولین محصول خود را با عنوان وانت سه چرخ مزدا تولید کرده ، نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغیر یافت. در سال 1363 وانت مزدا 1600 به مرحله تولید رسید و این شرکت به ایران وانت تغییر نام داد.
در سال 1378 با تغییر نام شرکت به گروه بهمن، حوزه فعالیتها به زمینه های تولیدی، بازرگانی و سرمایه گذاری توسعه یافت و سر آغاز نوینی برای این مجموعه رقم خورد. کسب افتخاراتی نظیر خودروساز نمونه، بهره ورترین خودروساز، اولین خودروساز سبز، پیشرو بودن در میان شرکتهای برتر ، قرار گرفتن در میان کیفی ترین خودروهای تولیدی کشور، توسعه ساخت داخل محصولات ، سودآوری پایدار، اخذ جوایز و نشان های متعدد ملی در حوزه های تعالی سازمانی، کیفیت ، بهره وری، مدیریت دانش و منابع انسانی، از دستاوردهای این مجموعه می باشد.
در سال 1395 با رویکردی جدید و ماموریتی متفاوت از گذشته ، سهام عمده گروه بهمن طی تشریفات قانونی و از طریق معاملات بورس توسط بخش خصوصی خریداری گردید . ماموریت اصلی این شرکت ، پوشش نیازهای بازار حمل و نقل با رویکرد تولید وسائل نقلیه سبک از جمله موتور سیکلت و انواع خودروهای سواری تا خودروهای تجاری سبک و سنگین در قالب شرکتهای بهمن موتور ، بهمن دیزل ، سیبا موتور و ایران دوچرخ ، توانسته نقش موثری در صنعت خودرو به ویژه در بخش خودروهای کار و تجاری ایفا نماید.
محصولات و خدمات گروه بهمن
- انواع خودرو های سواری
- شرکت های مهم پورتفوی سرمایه گذاری
- سرمايه گذاري بهمن (40%)
- بهمن ديزل (84%)
- تراکتورسازي ايران (11%)
- گسترش نفت و گاز پارسيان (1%)
- بهمن ليزينگ (70%)
- بيمه ملت (15%)
- بهمن موتور (100%)
- بازرگاني تدارکات کارآمد پويا ابريشم (100%)
- گروه انرژی آريادانا (57%)
- شاسي ساز ايران (100%)
گروه بهمن بعنوان هلدینگ تخصص چند رشته ای، با اتخاذ راهبردهای مناسب و اقدامات به موقع در مسیر رشد و توسعه، با هدف دستیابی به رشد پایدار ، سود آوری و بازدهی مطلوب اقتصادی گام بر می دارد. هم اکنون شرکت در سه حوزه اصلی خودرو، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری مالی مشغول به فعالیت می باشد.
ریسکهای خبهمن
- نقدینگی :
با توجه به ماهیت تولیدات شرکت که تامین بخش عمده ای از آن می بایست به صورت نقدی انجام شود و به طور کلی دوره سرمایه درگردش آنها نسبتاً کوتاه می باشد، تامین منابع مالی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
- ارزش پول و نرخ ارز :
به صورت کلی کاهش قدرت خرید مشتریان ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم و متعاقبا آن افزایش قیمت کالا و خدمات از جمله خودرو می تواند بر تقاضای بازار و حجم فروش تاثیر گذار باشد.
- نرخ تسهیالت و سپرده های بانکی :
افزایش نرخ سود مشارکت پیش فروش ها ناشی از افزایش نرخ سپرده های بانکی و افزایش هزینه های بهره بانکی ناشی از افزایش نرخ تسهیلات می تواند منجر به افزایش هزینه های مالی شرکت شود.
- تحریم :
اعمال محدودیت در انتخاب محصول و شرکای تجاری و تحمیل هزینه های ناخواسته و پیش بینی نشده به واسطه محدودیت های اعمالی در تحریم در سنوات گذشته یعنی طی سال های 91 الی 93 به عنوان اصلی ترین عامل منجر به کاهش شدید تولیدات شرکت شده بود. این مورد در ابتدای سال 91 مجددا با خروج یک جانبه و غیر قانونی آمریکا از توافق برجام شروع گردید.
باتوجه به درج نام گروه بھمن در لیست شرکت ھای تحریم شده توسط خزانه داری آمریکا، انجام پروژه ھای توسعه محصولات گروه در حوزه تولیدات خودرویی با وقفه ھایی ازطرف شرکای خارجی گروه مواجه شده و بر برنامه زمان بندی اعلام شده بابت پیشرفت پروژه ھا تاثیر گذاشته است. کلیه امکانات شرکت درجهت حل مشکلات مذبور، بسیج شده است.