شرکت تولید محور خودرو در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۶۶ به منظور ساخت و مونتاژ محورهاي جلو و عقب خودروهاي ديزلي توسط بانك صنعت ومعدن تاسيس شد. نماد خمحور مربوط به این شرکت در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.
به گزارش کافه طلا، شركت توليد محور خودرو در تاريخ ۲۰ دي ماه سال ۱۳۶۶ تاسیس گردید. این شرکت عملا فعالیت خود را از اوايل سال ۱۳۷۵ آغاز نمود. برابر صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۷ مهرماه ۸۱ سرمايه شركت به مبلغ ۳۰۰ ميليارد ريال افزايش يافت.
نماد خمحور در صنعت خودرو و ساخت قطعات فعال است و در سال ۱۳۸۳ در بورس ثبت نماد شده است. خمحور جزو شرکت های کوچک بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 14 گروه خودش و در رتبه 347 کل بازار قرار دارد.
حضور در بازار بورس و اوراق بهادار و کسب درآمد از نمادهای بورسی و شاخص ساز بازار سرمایه امکانپذیر است به شرطی که با تحلیلی جامع از اطلاعات آماری نمادها و چگونگی استفاده از نوسان بازار سهام و شناخت شاخص هایی که برای فعالان بازار بورس اهمیت دارد، به همراه مشورت با خبرگان اهل فن بورس، اقدام به فعالیت در بورس ایران کنید.
شركت توليد محور خودرو در تاريخ ۲۰ دي ماه سال ۱۳۶۶ به منظور ساخت و مونتاژ محورهاي جلو و عقب خودروهاي ديزلي توسط بانك صنعت ومعدن تاسيس شد، براي اين پروژه كارشناسان و مسئولين بانك مذكور مذاكرات با شركت هاي بنز (آلمان)، مان (آلمان)، رابا (مجارستان)، ولوو (سوئد)، ايويكو (ايتاليا)، ايتون (انگلستان)، جي،كي،ان (انگلستان)، اشتاير (اطريش) و كروپ (آلمان) انجام دادند كه فقط شركت هاي ولوو و ايويكو و بنز پاسخ مثبت دادند.
در اواخر خردادماه سال ۱۳۶۷ بدنبال مذاكرات متعدد بين سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توافق شد تا سازمان گسترش از طريق شركت هاي ذيربط تحت پوشش در اين پروژه هم سهيم شود و در نهايت تركيب سهام شرکت تولید محور خودرو متشکل از ۸۹,۳ درصد شرکت ایران خودرو ، ۳.۲ درصد ایران خودرو دیزل و ۷.۵ درصد سایر شد.
در سال ۱۳۶۹ در پي مذاكرات انجام شده، سازمان گسترش پيشنهاد تغيير سهام از ۴۹ درصد به ۷۵ درصد براي سازمان و ۲۵ درصد براي بانك را نمود كه به علت مخالفت بانك و بروز اختلافات ناشي از عدم تفاهم در همان سال پروژه متوقف شد.
بعد از توقف پروژه به علت اهميت خاص موضوع شركت سايپا ديزل با تشويق سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اقدام به خريد ۸۶ درصد بقيه سهام شركت توليد محور خودرو كرد و با توجه به اينكه شركت فعاليت چنداني نداشت در سال ۱۳۷۳ شركت سايپا ديزل كليه سهام خود را به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران واگذاركرد و شركت تحت نظر معاونت طرح و توسعه قرار گرفت.
شركت عملاً فعاليت خود را از اوايل سال ۱۳۷۵ آغاز نمود و برابر صورتجلسه ۶۲۵ مورخ ۷۵/۵/۲ هيئت عامل سازمان ۴۰ درصد سهام شركت به شركت ايران خودرو و ديزل، ۳۰ درصد سهام به شركت ايران خودرو و ۲۰ درصد سهام به شركت سايپا ديزل و ۱۰ درصد سهام به خود سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران واگذار شد و مجمع شركت به معاونت طرح و توسعه سازمان گسترش واگذار و معاونت مذكور در اوايل سال ۷۵ نسبت به تعيين هيئت مديره جديد اقدام كرد و فعاليت عملي طرح نيز از همين زمان آغاز شد.
براساس صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۱۳مهر ۷۵ سرمايه شركت از يكصد ميليون ريال به سی ميليارد ريال و در سال ۱۳۷۶ برابر صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۳۱ فروردين۷۶ سرمايه شركت از سی ميليارد ريال به يكصد ميليارد ريال افزايش و در سال ۱۳۷۷ برابر صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۱۶خرداد ۷۷ سرمايه شركت از يكصد ميليارد ريال به يكصد و چهل ميليارد ريال افزايش و در سال ۱۳۷۸ برابر صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۲۵ دي ماه سال ۷۸ سرمايه شركت از يكصد و چهل ميليارد ريال به ۲۰۰ ميليارد ريال و در سال ۱۳۸۱ برابر صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۷ مهرماه ۸۱ سرمايه شركت به مبلغ ۳۰۰ ميليارد ريال افزايش يافت.
مهمترین موضوع فعالیت شرکت، تولید انواع اکسل خودرو و قطعات مربوط به آن می باشد.
داود آهنگرسريزدي (ايران خودرو) مدیرعامل و عضو هیئت مدیره، محمدعلي حياتي (ايران خودرو ديزل) رئیس هیئت مدیره، حسين رئيس دانائي (توليد موتورهاي ديزل ايران) نایب رئیس هیئت مدیره، مهدي نداف زاده (تاپ سرويس) عضو هیئت مدیره، محمود کوچک زاده تهمتن (گواه) عضو هیئت مدیره.
سهامدار/دارنده | سهم | درصد | تغییر |
---|---|---|---|
شركت ايران خودرو | 5 B | 85.070 | 0 |
BFMصندوق.س.ا.بازارگرداني اميدلوتوس پارسيان | 265 M | 4.180 | 0 |
شركت ايران خودروديزل-سهامي عام- | 200 M | 3.150 | 0 |
شركت سرمايه گذاري سليم-سهامي عام- | 74 M | 1.160 | 0 |