ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) سهامی عام است و سهام آن با نماد خودرو در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله میشود. این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کرده است.
به گزارش کافه طلا، ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود.
نماد خودرو نیز به مانند سایر نمادهای بزرگ بازار در ابتدای اجرای دامنه نوسان نامتقارن معاملات مثبتی را پشت سر گذاشت اما چند روز بعد از اجرا به صف فروش نشست.
این نکته را به یاد داشته باشید که تحلیل تکنیکال شاخص یک گروه بسیار حائز اهمیت می باشد تا جایی که اکثر افزایش سرمایه ها و اخبار مثبت در نقاط حمایتی شاخص اتفاق می افتد و اگر قصد خرید سهام به صورت بلند مدت دارید قبل از خرید حتما شاخص آن صنعت را مورد تحلیل قرار دهید و در صورت رشد شاخص وارد گروه شده و با توجه به روحیه ی ریسک پذیری خود شروع به خرید لیدر گروه و یا نمادهای دیگر گروه کنید.
حضور در بازار بورس و اوراق بهادار و کسب درآمد از نمادهای بورسی و شاخص ساز بازار سرمایه امکانپذیر است به شرطی که با تحلیلی جامع از اطلاعات آماری نمادها و چگونگی استفاده از نوسان بازار سهام و شناخت شاخص هایی که برای فعالان بازار بورس اهمیت دارد، به همراه مشورت با خبرگان اهل فن بورس، اقدام به فعالیت در بورس ایران کنید.
شرکت ايرانخودرو سهامی عام با نماد خودرو، در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت 8352 و شناسه ملی 10100360794 در اداره ثبت شرکتهاي تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهاي معروف به «الپي» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روي آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ايرانخودرو مونتاژ می گردید.
در سال 1345 قراردادي با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازي به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواري و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود. از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهاي مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهاي اتوبوس 302 شهري، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال 1346 شروع و سرانجام در سال 1356 حدود 98000 دستگاه پیکان تولید گردید.
در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357 با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروي جدیدتري با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو 305 شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16-4-1358 شوراي انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزي و اقتصادي از جمله نبود واردات، دشواري تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ايرانخودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.
در سال 1381 با تدوین برنامه 10 ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوي جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوري پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیري و دریافت تکنولوژي نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایرانخودرو که بطور جدي دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهاي مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال 1381 آغازگردید.
در سال 1382 پروژه هاي پارس سال، سمند سال و پژو 206 صندوقدار آغاز گردید.
در سال 1389 رکورد تولید 755.555 دستگاه خودرو سبک براي اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایرانخودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت هاي برتر ایران، شرکت ایرانخودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخصهاي ذیل معرفی شد:
همچنین رشد حدود دو برابري ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدي شاخص هاي کیفی ایدرو براي محصولات ايرانخودرو، مدیریت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیتهاي ایرانخودرو در سال 1389 دانست . کاهش قیمت 2 تا 5درصدي در 65 محصول مختلف تولیدي، همزمان با آغاز فاز اجرايي طرح هدفمندي يارانهها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگري و احیاء مجدد صادرات بر مبناي منویات مقام معظم رهبري و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهاي کشورهاي اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ايرانخودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است.
در بازار بورس اوراق بهادار شرکت های زیادی (بیش از 600 شرکت) در حال فعالیت هستند که هر کدام در زمینه ای خاص مثل تولید ، حمل و نقل ، سرمایه گذاری ، بیمه ای و… کار می کنند و سهام خود را مورد داد و ستد قرار می دهند.
شرکت های خودرویی و ساخت قطعات با حرف اختصاصی (خ) در ابتدای هر نماد شناخته می شوند که با جستجویی ساده در سایت شرکت مدیریت فناوری سازمان بورس می توانید شرکت های زیر گروه خودرویی را مشاهده کنید .برای مثال نمادهای گروه خودرویی را در زیر مرور می کنیم:
سهامدار/دارنده | سهم | درصد |
---|---|---|
شركت تدبيرسرمايه آراد-سهامي خاص- | 45 B | 15.000 |
شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو-سهامي عام- | 33 B | 10.870 |
شركت سپهركيش ايرانيان-سهامي خاص-بخش1 | 31 B | 10.210 |
شركت سرمايه گذاري ملي ايران-سهامي عام- | 15 B | 5.010 |
شركت سرمايه گذاري آتيه صبا-سهامي خاص- | 15 B | 4.980 |
سازمان گسترش ونوسازي ايران-معاف ازماليات- | 12 B | 3.970 |
بانك صادرات ايران | 10 B | 3.360 |
شركت سرمايه گذاري سمند-سهامي خاص- | 10 B | 3.160 |
بانك تجارت | 9 B | 3.080 |
شركت.س.صندوق بازنشستگي كشوري-سهامي عام- | 9 B | 3.030 |
شركت سرمايه گذاري وتوسعه راهبردي راز-سهامي خاص | 7 B | 2.280 |
سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران بخش0 | 5 B | 1.730 |
شركت بانك ملت-سهامي عام- | 5 B | 1.680 |
شركت سرمايه گذاري مانانوين-سهامي عام- | 4 B | 1.420 |
شركت گروه مالي پارسيان-سهامي خاص- | 4 B | 1.210 |