جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    طلای آب شده چیست و چه ارزشی دارد؟

    طلای آب شده چیست و چه ارزشی دارد؟

    خرید طلا و سکه این روزها به دلیل ویژگی نقدشوندگی خوب، سرمایه گذاری مطمئن، بازدهی خوب و حفظ ارزش پول با گذشت زمان به عنوان گزینه‌های جذاب برای مردم شناخته می شود. در ایران خرید و فروش طلا با روش‌های مختلفی صورت می گیرد. خرید فیزیکی طلا، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا و سپرده‌های طلا را به عنوان معمول ترین روش خرید طلا در ایران می دانند. در میان روش ‌های خرید فیزیکی طلا، طلای آب شده  از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه در خصوص طلای اب شده و ویژگی های آن صحبت می نماییم. با ما همراه باشید.

    انواع طلای آب شده

    با توجه به جذب افراد به سمت  بازار خرید طلای آب شده ، لازم است بدانید که این دسته از طلاها به شکل  دو نوع شمش و معمولی ارائه می شوند.

    طلای آب شده معمولی چیست؟

    همانطور که از نام این نوع  از طلاهای آب شده معلوم است ، حاصل ذوب شدن و آب کردن طلاهای معمولی و دست دوم بوده که عیارشان کمتر از 900 است. در واقع طلای آب شده معمولی، تعیین کننده نوسان و مظنه بازار است.

    طلای آب شده شمش چیست؟

    این دسته از طلاها که با عنوان طلای تیزآبی معرفی می شوند ، از عیار بالای 900 برخوردار می باشند و در زمینه معمالات در بازار طلا رتبه دوم را به خود اختصاص می دهند. به طور کلی خرید هر مثقال طلا از این دسته معمولا 300 تا 500 تومان بالاتر از مظنه بازار خواهد بود و قیمت فروش شان نیز حدود 200 تا 300 تومان بالاتر است. این طلاها از بهترین گزینه ها جهت معاملات در زمینه خرید و فروش به شمار روند.

    شکل و ابعاد طلای آب شده چگونه است؟

    طلای ذوب شده به صورت  شکل و ابعادی مختلفی ارائه می شود  و قانون خاصی برای مشخص کردن شکل و ابعاد آن  در نظر گرفته نشده است. طلای آبشده به صورت مکعبی را می توان معمول ترین نوع طلا دانست . مفتولی بودن شکل طلای ذوب شده به طلاسازان کمک می نماید  تا هر اندازه طلا جهت مصنوعات طلا لازم دارد، قیچی کرده و آبشده باقیمانده را دست نخورده باقی بگذارد. ضمن اینکه حمل و نقل طلای ذوب شده به شکل مفتول برای عموم مردم و همچنین طلا فروشان راحت تر صورت می گیرد .

    استفاده از منابع گرمایشی برای طلای آب شده

    در تهیه طلای آب شده، از یک منبع گرمایشی استفاده می شود. برای ذوب طلا می توان از  منبع های گرمایشی مختلفی استفاده کرد.

    مشعل گاز: جهت ذوب طلا می توان از مشعل گاز استفاده کرد ولی  گرد و غبار موجود بر روی طلا ممکن است منجر به اصراف در این منبع گرمایشی گردد.
    یک مشعل طلا را ظرف چند دقیقه ذوب می کند.

    استفاده از منابع گرمایشی برای طلای آب شده


    برای تهیه طلای آّب شده، در ابتدا طلا باید درون یک بوته قرار بگیرد.
    سپس، بوته را روی یک سطح مقاوم در برابر آتش بگذارید و یک مشعل را به سمت طلای درون بوته بگیرید.
    اگر بوراکس شیمیایی را به طلا اضافه کنید، می توانید آن را در دمای پایین تری ذوب کنید، که اگر شما از یک مشعل استفاده می کنید، لازم است این ماده را برای کاهش دمای ذوب به کارببرید.
    کوره های گازی: کوره گازی یک گزینه خوب و مقرون به صرفه برای ذوب طلا است.
    این کوره های کوچک و پرحرارت برای ذوب فلزات گرانبها، از جمله طلا و نقره طراحی شده است.
    کوره الکتریکی: برای تهیه طلای آب شده استفاده از کوره الکتریکی بسیار مناسب می باشد و باعث آسان تر شدن ذوب طلا می گردد.
    البته این منبع گرمایشی بسیار گران می باشد.
    کوره ذغال سنگ: استفاده از کوره زغال سنگ برای تهیه طلای آب شده، ارزان ترین گزینه به شمار می رود.
    البته درجه حرارت در این منبع گرمایشی بسیار زیاد می باشد و کار کردن با آن نیاز به تجربه و مهارت دارد.
    بنابراین بهتر است از کوره گازی برای به دست آوردن طلای آب شده استفاده کنید.
    زیرا این منبع گرمایشی مناسب ترین گزینه برای ذوب کردن طلا می باشد و استفاده از ان نیز آسان است.

    تفاوت طلای آب شده با شمش طلا

    قطعاً تفاوت زیادی بین شمش‌های طلا با طلای آب شده وجود دارد و از هر نظر شمش‌های طلا ارزشمندتر خواهد بود. اولین تفاوت طلای آب شده با شمش، در عیار آن می باشد. عیار طلای آب شده ۱۸ بوده ولی  شمش‌های طلا، ۲۴ عیار می باشند و کمترین ناخالصی را به خود ثبت کرده اند لذا گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار طلای خام هم گفته می‌شود.

    دومین تفاوت این هست که طلای آب شده تنها در داخل خرید و فروش شده در صورتی که شمش طلا بین‌المللی می باشد. سومین تفاوت در ابعاد آن است. طلای آب شده در اشکال مختلف دیده می شود و هیچ قاعده‌ای خاصی نداشته در حالی که شمش، بین‌الملی است و از وزن و ابعاد مشخصی برخوردار می باشد. چهارمین تفاوت این است که شمش درست برعکس طلای آب شده بسیار معتبر و تضمین شده می باشند.

    اجرت پنجمین تفاوت آن‌ها می باشد. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می گردد. در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می ‌شوند.

    تفاوت طلای آبشده با طلای خام چیست؟

    طلای خام با طلای آب‎شده زمین تا آسمان فرق دارد. طلای خام طلایی است که از معادن به دست می‌آورند و پس از طی کردن فرایندی پیچیده شمش‌های ۲۴ عیار را در بازار و صنعت و کارگاه‌ها و کارخانه‌های طلا سازی عرضه می‌کنند؛ اما طلای آب‎شده از ذوب طلاجات متفرقه و دست دوم به دست می‌آید و با عیاری معادل ۱۸ در بازار خرید و فروش می‌شود.

    طلای آبشده بخریم یا سکه؟

    اغلب معتقدند طلای آبشده انتخاب بهتری خواهد بود. این در حالی است که عده‌ای دیگر از کارشناسان خرید سکه را توصیه می ‌کنند. هر کدام هم دلیل و منطق خودشان را دارند که هر دو هم درست بوده و تصمیم گیری در این رابطه به عهده خود فرد خواهد بود.

    اغلب عقیده دارند در بازار طلا، هیچ‎گونه ریسکی نباید باشد . به نوعی وارد شدن به بازار خرید و فروش طلای آب ‎شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی از بیخ و بُن اشتباه می باشد زیرا  دست متقلبان و سودجویان در خرید و فروش طلای آب ‎شده بازبوده و تشخیص این تقلب‌ها به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. لذا در صورتی که اشتباه و تقلبی در خرید و فروش طلای آبشده وجود داشته باشد  دست فرد متضرر به هیچ جا بند نیست. به همین خاطر اغلب توصیه می کنند تا  خرید سکه را انجام دهید و پرداخت مالیات و کارمزد سکه را تضمینی بر معاملات خود بدانید.

    عده‌ای از بازاریان نیز درست مخالف این نظر را دارند و سرمایه ‌گذاری روی طلا آب ‎شده را ترجیح می دهند زیرا معتقدند با نپرداختن مالیات و کارمزد می‌ توانند طلای بیشتری پس‌انداز نمایند. همچنین معتقدند بازار سکه بیشتر دچار نوسانات قیمتی و اسیر بازی عرضه و تقاضا بوده و دست‌های پشت پرده روی قیمت سکه و ایجاد حباب سکه، نقش دارند از همین رو غالباً سرمایه‌گذاری در این بازار  توصیه نمی شود.

    طلای آب‎شده بخریم یا سکه؟

    مزایای طلای آب شده چیست؟

    طلا فروشی‌ها معمولا مبالغی به عنوان حق ضرب، مالیات یا اجرت ساخت از افراد دریافت می نمایند ولی  در خرید طلای آب شده نیازی به این مبالغ نخواهد بود.  طلای آب شده به علت برخورداری از  قیمت پایین‌ تر، افراد زیادی را به خود جذب کرده است. بنابراین  طلای آب شده گزینه مناسبی جهت سرمایه گذاری محسوب می شود.

    یکی دیگر از مزایای طلای آب شده این است که شما می‌توانید آن را به شکلی که دوست دارید، دربیاورید. معمولا زمانی که طلای آب شده خریداری می شود، به شکل مکعب می باشد . مثلا می خواهید  گردنبندی خاص را تهیه نمایید. می‌توانید با یک کارگاه طلاسازی هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید و چیزی که مد نظر دارید را تهیه کنید.

     سخن پایانی

    طلای آب شده یا ضایعات طلا اصطلاحی می باشد که در فرآیند بازیافت زیورآلات شکسته، سکه‌ها و سایر اقلام جواهرات نامرتب یا ناخواسته کاربرد دارد . بازیافت طلا به علت افزایش قیمت طلا و شرایط فعلی اقتصاد جهانی به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. فروش جواهرات طلا به مردم این امکان را می ‌دهد که دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل نموده و ارز قابل استفاده تر در زندگی مدرن داشته باشند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه طلا مراجعه نمایید.

    نظرات
    ثبت نظرات Close