جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    طلای روسی چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

    طلای روسی چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

    به طور قطع تاکنون نام طلای روس به گوش شما نیز خورده است و یا درباره آن اطلاعاتی دارید. اگر قصد خرید طلای روس را دارید باید بتوانید اطلاعات کامل و جامعی از این نوع طلا داشته باشید. طلای روس با طلای زرد معمولی تفاوت هایی دارید و قیمت آن نیز از طلای زرد پایین تر می باشد. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی موضوع "طلای روسی چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟" بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    طلای روس چیست؟

    به طور قطع شما عزیزان تا کنون اصطلاح طلای روس را شنیده اید. در واقع باید اشاره شود که این اصطلاح در صنعت جواهرسازی و ساخت زیورآلات استفاده می شود. زمانی که اسم طلای روس به میان می آید بیشتر افراد گمان می کنند که این طلا کمتر شناخته شده است یا این که از آن استفاده های کمتری می شود. در صورتی که از طلای روس نیز در صنعت جواهر سازی استفاده می شود و زیورآلاتی که در بازار مشاهده می کنید ممکن است از طلای روس ساخته شده باشد.

    اصطلاح طلای روس در واقع طلایی است که به کشور روسیه باز می گردد اما در گذشته به نوع دیگری از طلا اطلاق میشد. می توان اذعان داشت که طلای روس به رز گلد اطلاق می گردد.  این رنگ رز گلد یک رنگ بسیار دوست داشتنی و معروف است که زیبایی بی نظیری دارد و برای اولین بار در کشور روسیه در قرن 19 میلادی ساخته شد. به همین دلیل به آن طلای روس اطلاق می گردد. لازم به ذکر می باشد که طلا روس یک واژه کاملا قدیمی بوده و کمتر در دنیا از آن استفاده می شود، اما همچنان در ایران در صنعت بدلیجات به طلاروس شناخته شده و استفاده می گردد.

    بنا بر موارد ذکر شده در فوق می توان اذعان داشت که رز گلد یا همان طلای روس یک نوع طلای رنگی به شمار می آید که رنگ قرمز خاصی بین صورتی و قرمز دارد. از این رو به عنوان طلای قرمز یا طلای صورتی نیز شناخته می شود و یک انتخاب محبوب در صنعت بدلیجات به شمار می رود.

    آلیاژ طلای روس:

    طلای روس یا رز گلد یک نوع آلیاژ است و درصد خلوص آن مانند طلای زرد معمولی نمی باشد. لازم به ذکر است که طلای روس از ترکیب طلا و مس ساخته می شود. البته این ترکیب بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و در جاهای مختلف دنیا ممکن است از آلیاژها و ترکیب های مختلف استفاده شود. در واقع هیچ گونه دستور العمل خاصی برای ترکیب مقدار طلا و مس در طلای روس یا رز گلد وجود ندارد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که، درصد طلای استفاده شده در این آلیاژ کمتر از مس آن است و به عبارتی درصد خلوص آن پایین تر از سایر طلاها  می باشد. به طور کلی مقدار مس استفاده شده در آلیاژ، بسیار بیشتر از مقدار طلای استفاده شده می باشد و به همین دلیل رنگ آلیاژ طلا  روس بیشتر متمایل به رنگ مس خواهد بود. همین درصد خلوص پایین طلای روس سبب شده است تا از لحاظ قیمتی نیز طلای روس مقرون به صرفه تر از طلای زرد باشد.

    عیار طلای روس مانند عیار طلای معمولی بیان می شود و در عیارهای متفاوت نیز وجود دارد. اما باید اشاره شود که عیار هر دو طلای زرد و طلاهای رنگی با یک دیگر برابر است. این موضوع بدان معناست که طلای ۱۴ عیار زرد و طلای ۱۴ عیار رزگلد هر دو درصد خلوص یکسانی داشته و حاوی ۵۸٫۳ درصد طلا هستند. این موضوع بیانگر این است که هر چه عیار طلای روس یا رز گلد پایین تر باشد، یعنی درصد مس آن بیشتر بوده و از لحاظ ارزشی نیز کمتر خواهد شد. بنابراین موارد ذکر شده، رز گلدی که خلوص طلای کمتری دارد، پر رنگ‌ تر و قرمز تر دیده می‌شود. البته ممکن است که در ساخت مصنوعات طلایی از دیگر فلزات هم استفاده شود. در این صورت از میزان قرمزی آلیاژ مس و طلا کم خواهد شد. از طرف دیگر می توان اذعان داشت، طلای روسی که عیار و خلوص بالایی دارد، رنگ روشن ‌تر و رنگ صورتی‌تری رنگی دارد. با این وجود نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طلای روسی که در کشورمان عرضه می شود بیشتر از فلزات مس و روی ساخته شده و به ندرت از فلز طلا استفاده می شود.

    عیار طلای رزگلد یا طلای روس:

    در قسمت فوق درباره عیار طلا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده ایم، در این قسمت نیز قصد داریم تا درباره عیار طلای روس اطلاعات تکمیلی را بیان کنیم تا بتوانید تفاوت میان طلای روس و طلای زرد را به خوبی درک کنید. باید اشاره شود که عیار طلا به معنای درجه خلوص طلایی است که از آن در ساخت جواهر سازی استفاده می شود. بنا به عبارتی دیگر عیار طلا واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران بها به شمار می آید. اما طلا ذاتا فلزی نرم و شکل پذیر است ینابراین به هنگام ساخت آن را با فلزات دیگری مانند مس، نقره، پلاتین و نیکل ترکیب می کنند و آلیاژی را به دست می آورند.

    در واقع هر چقدر که اندازه سایر فلزات در مصنوع طلا بیشتر باشد، عیار پایین ‌تر و از لحاظ قیمتی نیز کمتر خواهد بود. اگر میزان طلا بیشتر و فلزات دیگر کم باشد، عیار بالاتر است و ارزش بیشتر دارد. بنابراین، بالا بودن عیار طلا مساوی است با خلوص بیشتر طلا و بیشتر بودن قیمت آن.

    عیار طلای رزگلد یا طلای روس

    تمامی موارد ذکر شده در فوق در رابطه با طلای روس نیز صادق است. در واقع هر چه عیار طلای رزگلد پایین‌تر باشد، یعنی مس موجود در آن بیشتر است. به طور مثال در طلای زرد میزان فلزات استفاده شده به ترکیب زیر  است:

    • ۷۵ درصد فلز طلا + ۱۵ درصد فلز مس + ۱۰ درصد فلز نقره

    حال فرمول ساخت طلای روس نیز به شرح زیر خواهد بود:

    • طلای صورتی:  ۷۵ درصد طلا + ۲۰ درصد مس + ۵ درصد نقره
    • رزگلد ۱۸ عیار: ۷۵ درصد طلای خالص + ۲۲.۵ درصد مس + ۲.۷۵ درصد نقره
    • طلای قرمز ۱۸ عیار: ۷۵ درصد طلای خالص + ۲۵ درصد مس

    طلای زرد چیست؟

    معروف ترین شکل طلا، طلای زرد است که ارزش بالایی دارد. این فلز گرانبها به دلیل خواص خود در ساخت زیورآلات و جواهرات استفاده می شود. به صورت کلی این فلز گرانبها به دو صورت طلای زرد و طلای سفید در بازار عرضه می شود. البته لازم به ذکر است که عنصر طلای سفید با طلای زرد متفاوت است اما هر دو این فلزات از ارزش بالایی برخوردار هستند. باید اشاره شود که طلای زرد یک فلز بسیار نرم است و در خالص‌ترین شکل خود به ‌راحتی خم می‌شود و از حالت خارج می‌شود. به همین دلیل است که طلای مورد استفاده در جواهرات باید با فلزات آلیاژی سخت‌تر مخلوط شود تا دوام بیشتر و همچنین تن رنگ مورد نظر حاصل گردد.

    تفاوت طلای زرد و طلای روس در چیست؟

    با توجه به موارد ذکر شده در فوق، به طور قطع توانسته اید تفاوت میان این دو نوع طلا را درک کنید. باید اشاره شود که طلای رز گلد یا طلای روس، نوعی از طلا بوده که درجه خلوص آن از طلای معمولی کمتر می باشد. این طلا از ترکیب عنصر طلا و مس به وجود می آید و طیف رنگی آن به صورت صورتی کم رنگ تا قرمز می باشد. هم چنین باید اشاره داشت که میزان تغییر ترکیبات این دو فلز باعث تفاوت رنگ طلا خواهد شد.

    طلای زرد از لحاظ رنگ نیز با طلای روس متفاوت است. در واقع طلای روس رنگ قرمز دارد در صورتی که طلای زرد به صورت کلی به رنگ زرد است. قرمز بودن طلای روس نشان دهنده میزان مس بیشتر در این نوع طلا به شمار می آید. در واقع طلای روس یا طلای رزگلد یک نوع طلای رنگی به شمار می ‌رود که رنگ صورتی کم رنگ و شبیه به مس دارد و در بیشتر موارد طلای صورتی یا قرمز شناخته می‌شود. تفاوت طلا زرد و رز گلد به آلیاژ، درصد خلوص و موارد بسیار وابسته است.

    همان گونه که اشاره شده است، در طلای زرد نیز از مس استفاده می شود اما درصد آن کمتر از طلای روس خواهد بود. در طلای روس درصد مس از نقره بیشتر است و همین موضوع باعث قرمزی بیشتر این طلا می شود.. دلیل استفاده از مس در ترکیبات این طلا این است که طلای خالص خاصیت نرمی و قابل جدا شدن دارد که با افزودن مقدار مشخصی از مس سبب جلوگیری این پدیده و افزایش استحکام و انعطاف پذیری می ‌شود.

    انواع طلای روس کدام است؟!

    به صورت کلی طلای روس بر اساس میزان درصد خلوص خود به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

    • طلای روس صورتی رنگ

    در طلای روس صورتی رنگ میزان آلیاژ مس از طلای زرد بیشتر و از طلای روس قرمز رنگ کمتر است. این طلای صورتی در میان افراد از محبوبیت خاصی برخوردار است و به عنوان طلای رز گلد شناخته می شود.

    • طلای روس قرمز رنگ

    طلای روس قرمز رنگ درصد مس بیشتری دارد و از طلای صورتی پر رنگ تر است. باید اشاره داشت که طلای صورتی حاوی مس کمتر و رنگ ملایم تری است. این طلا در عیارهای مختلفی ساخته و تولید می‌شود و در بازارها قابل مشاهده هستند که هر رنگی برای رزگلد وجود یک آلیاژ از طلا به شمار می ‌رود.

    خرید طلای روس

    خرید طلای روس:

    طلای روس طلایی است که تقلبی آن در بازار و فروشگاه های نامعتبر دیده می شود. بنابراین بسیار مهم است که شما عزیزان به هنگام تهیه این نوع طلا به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید تا فلزات دیگر را به عنوان طلای روس خریداری نکنید! در واقع به هنگام خرید طلای رزگلد نکات بسیار مهمی وجود دارد که توجه به آن ها و رعایت آن ها می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. از جمله این نکات مهم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • طلای روس می تواند به رنگ همان فلزی که در آلیاژ آن استفاده می شود، در بیاید و رنگ آن به نوع مخلوط و ترکیبات فلز استفاده شده در ساخت آن ها وابسته خواهد بود.
    • این نوع طلا اگر مس بیشتری داشته باشد، رنگ صورتی تیره ‌تر یا به نوعی قرمز تر خواهد شد.
    • در ساخت طلای روس موردی که سبب کم رنگی رزگلد می‌شود وجود مس کمتر است.
    • برخی از طلاهای رزگلد قرمز هستند.
    • انتخاب سنگ ها بر روی طلا روس بسیار مهم است. برای این نوع طلا باید سنگ هایی انتخاب شود که بتواند ترکیب رنگ طلا را به زیبایی نشان دهد.
    • طلای روس برای هر نوع سبک و استایلی مفید است و می تواند به کار گرفته شود.
    • در طلای روس نیز مانند طلای معمولی از سنگ های قیمتی زیبا استفاده می شود و زیبایی طلا را دو چندان می کند.
    • برای انتخاب گردنبند، دستبند، انگشتر یا گوشواره رزگلد یا طلای روس باید سنگ‌ های قیمتی را در کنار آن ها به کار ببرید که با رنگ صورتی گرم این فلز نما زیبایی ایجاد کنند.
    • مروارید، الماس، آمیتیست، یاقوت کبود صورتی و اوپال بهترین سنگ‌های قیمتی برای ست با طلاهای روس یا رز گلد است.
    • به دلیل گرمی و تفاوت طلا زرد و رزگلد در رنگ، رزگلد گزینه خوبی برای جایگزینی طلای زرد به شمار می آید. البته باید آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.
    • قطعات روکشی وجود دارند که بسیار مقرون به صرفه تر از قطعات طلای رزگلد ۱۴ و ۱۸ عیار و مناسب برای جواهرات مد است.

    سخن پایانی:

    انتخاب طلای روس مانند طلای معمولی نیاز به وقت دارد. از طرف دیگر شما عزیزان بهتر است به هنگام انتخاب این طلا به وب سایت ها و فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع طلای زرد و طلای روس به وب سایت کافه طلا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

    نظرات
    ثبت نظرات Close