جستجو
فارسی
دسته بندی ها
    منو بسته
    Back to all

    مخراج کاری طلا چیست؟

    مخراج کاری طلا چیست؟

    از گذشته تا به امروز از سنگ و فلز برای ساخت انواع ابزار آلات و لوازم تزئینی استفاده می شود در واقع با کشف و پیدایش انواع سنگ و فلز گرانبها از همان دیرباز تا کنون انسان توانست با خلاقیت خود انواع متنوعی از زیورآلات و لوازم تزئینی زیبایی را بسازد. مخراج کاری طلا چیست؟ در پاسخ به این سوال به طور خلاصه بیان می کنیم که مخراج کاری به معنی نشاندن هر نوع نگین یا سنگ تزئینی و قیمتی بر روی زیورآلات و سایر ظروف قیمتی است. در این مقاله ما به موضوع مخراج کاری طلا می پردازیم پس به شما پیشنهاد می کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید و تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

    تاریخچه مخراج کاری

    هنر مخراج کاری تاریخچه بلند مدتی دارد و به هزاران سال پیش بر می گردد با نگاهی به گالری های افراد صاحب نام و موزه ها، هنر و مهارت هنرمندان در گذشته در قالب لوازم و وسایل تزئینی گویای همین مطلب است. آثاری از جمله ظروف، زیورآلات، کاسه ها، جامها، صندوقچه ها، مدال ها، صندوق ، تاج ها و سلاح های بزرگان در موزه ها دیده می شود که هر کدام از این اجزا برای خود تاریخچه ای دارد که هنر و مهارت هنرمندان آن دوره را نشان می دهد. در گذشته این هنر سینه به سینه از پدر به فرزند رسیده و تا به الان نیز هنرمندان زیادی هستند که توانایی و خلاقیت زیادی در ساخت انواع لوازم و زیورآلات تزئینی دارند.

    مخراج کاری طلا

    مخراج کاری در واقع عملیات نصب سنگ و فلز بر روی جواهرات است در واقع مهارتی است که از سنگ و فلز گرانبها در ساخت انواع طلا و جواهرات استفاده می شود. مخراج کاری یا مرصع کاری در پایان کار جواهر سازی انجام می گیرد یعنی باید در زمان نصب سنگ و فلز بر روی جواهرات مهارت و تخصص بالایی داشت تا به طور دقیق سنگ بر روی جواهرات قرار گیرد.

    در هنر جواهر سازی و زیور آلات هر نوع سنگ و فلزی که بر روی آن قرار می گیرد بدون نیاز به چسب انجام می شود در واقع از طریق فرآیند مخراج کاری هر نوع سنگ  فلزی را می توان بر روی جواهرات و لوازم تزئینی نصب کرد. مخراج کاری فرایند نصب و اتصال جواهر و فلزات است که در این فرایند مراحل های زیادی انجام می شود. با توجه به این که این هنر تاریخچه هزاران ساله دارد هنوز هم افراد زیادی هستند که در ساخت جواهر آلات طلا و ظروف به این حرفه مشغول هستند. این حرفه نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد به این خاطر که فرآیند مخراج کاری ظرافت خاصی دارد و باید با دقت و مهارت بالایی سنگ و فلز را بر روی طلا و سایر جواهرات نصب کرد.

    روش مخراج کاری

    اگرچه بر روی جواهرات انواع سنگ های متنوع از کوچک و بزرگ قرار می گیرد به همین خاطر روش های  بکار رفته در برداشتن سنگ های درشت و ریز هم کمی متفاوت است. در ادامه این روش ها را برای شما بیان می کنیم.

    روش های مخراج کاری سنگ های ریز

    کاسه ای

    قلم خور

    ریلی

    چنگی

    روش های مخراج کاری سنگ های درشت

    نبشی

    چنگی

    صورت دیواره ای

    روش های بکار رفته در نصب سنگ های درشت و ریز بر روی جواهرات با توجه به ظرافت کار مخراج کاری کمی متفاوت است به طور معمول برای نصب سنگ بر روی جواهرات از سنگ های قیمتی همچون برلیان، عقیق، فیروزه و زمرد استفاده می شود.

    مخراج کاری طلا

    مراحل انجام مخراج کاری

    برای نصب سنگ بر روی طلا و سایر جواهرات استفاده از چسب کار عاقلانه ای نیست و در پایان نیز شاهد موفقیت کار نخواهیم بود. برای نصب و اتصال سنگ بر روی جواهرات باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد چراکه خود این ابزارها به نقش و نگار جواهر آسیب می رسانند. مخراج گران و هنرمندانی که در این حرفه مشغول به کار هستند از ظرافت کار کاملا آگاه هستند به همین خاطر در بکار بردن ابزارهای مخصوص کاملا هنرمندانه پیش می روند و با دقت و مهارت بالایی که دارند توانایی انواع متنوع از ظروف تزئینی و جواهرات طلا را دارند.

    انواع پایه های مخراج کاری

    با توجه به نوع سنگ بکار رفته در جواهرات طلا برای هر پایه بر روی جواهرات از سنگ های مخصوصی استفاده می شود که در ادامه هر یک را به طور جداگانه بیان خواهیم کرد.

    پایه ی چنگه ای

    در مخراج کاری وظیفه پایه بر روی جواهرات ثابت نگه داشتن سنگ است در واقع پایه باید بتواند سنگ را در خود به طور ثابت جای دهد. از پایه ی چنگه ای برای جواهرات طلایی که تک نگین هستند مناسب می باشد در واقع نصب سنگ بر روی این پایه بسیار ساده و راحت تر از پایه های دیگر است.

    پایه ی کانالی

    پایه ی کانالی برای اهمیت بالایی در زیبایی کار و حفاظت از نگین دارند این پایه برای سنگ های الماس و زمرد گزینه مناسبی هستند چرا که از خوردگی و ساییدگی لبه های کار محافظت می کند.

    پایه ی دیواره ای

    از این پایه برای نگهداری فلزات گرانبها استفاده می شود. در مواقعی که نگین جواهر به صورت نیم دایره است از این پایه برای پوشش دهی نگین استفاده می شود.

    پایه سنگفرشی

    طبیعتا نصب سنگ های ریز و ظریف بر روی جواهرآلات کار راحتی نیست.سوار کردن نگین های ریز در حرفه مخراج کاری بر پایه ی سنگفرشی نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد در واقع در این مدل از پایه مخراج گران باتجربه  تنها می توانند این کار را به خوبی انجام دهند. در پایه خوشه ای باید گوهرهایی به صورت موازییکی و هم اندازه به طور منظم بر روی هر کدام از پایه ها قرار بگیرند.

    در پایه خوشه ای کیفیت کار بستگی به ظرافت و روش مخراج کار در نصب سنگ بر روی پایه دارد. هر چقدر کیفیت کار بالا باشد قیمت جواهرآلات نیز بالاتر خواهد رفت مخراج کار در این مدل از پایه با سختی کار اشنا است و خلاقیت بیشتری به خرج می دهد تا کار را با ظرافت بالاتری انجام دهد.

    پایه ی خوشه‌ای

    در پایه ی خوشه ای محل اتصال جواهرات ریزی هستند که باید به شکل گل بر روی پایه ها قرار بگیرند. این مدل از پایه ظرافت بالایی دارد به این خاطر که سنگ هایی که بر روی این پایه قرار می گیرند هر کدام در ارتفاع معینی بر روی پایه ها سوار می شوند.

    پایه ی بالرین

    پایه بالرین مخروطی شکل است در واقع این مدل از پایه دارای عمق مخروطی برای ثابت نگه داشتن نگین است. در مخراج کاری انتخاب پایه و نگین عموما براساس سلیق و سفارش مشتریان نیز انجام می شود و مخراج کاران با توجه به سفارش مشتریان و خلاقیتی که به خرج می دهند جواهرات زیبایی را خلق می کنند.

     انواع پایه های مخراج کاری

    درآمد مخراج ‌کاری

    درآمد مخراج کاری به ذوق و خلاقیت مخراج کاران بستگی دارد طبیعتا هر چقدر کار ساخت طلا و دیگر جواهرات ظرافت بیشتری داشته باشد قطعا در آمد این حرفه نیز بالاتر خواهد بود. مخراج کاران باید خلاقیت زیادی در ساخت جواهرات به خرج بدهند و کار را با ظرافت بیشتری به اتمام برسانند. ظرافت و زیبایی جواهرات و لوازم تزئینی دو موضوع مهمی هستند که برای افراد از جمله خانم ها اهمیت بالایی دارد به همین خاطر اگر کار مخراج کاری با ظرافت خاص و زیبایی انجام شود قطعا تقاضا برای آن مدل از جواهر افزایش خواهد یافت که در نهایت درآمد این حرفه نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

     سخن پایانی

    هنر مخراج کاری به هزاران سال پیش بر می گردد افراد در آن زمان ها با کشف هر سنگ و فلز گرانبهایی ظروف و لوازم تزئینی زیبایی را خلق می کردند که تا به الان نیز نمونه های زیادی از این آثار در موزه ها به زیبایی دیده می شود. حرفه مخراج کاری نیاز به دقت بالایی دارد به این خاطر که نصب سنگ و فلز بر روی جواهرات طلا باید با ظرافت بالایی انجام شود تا زیبایی کار نیز هر چه تمام تر دیده شود.

    نظرات
    ثبت نظرات Close