در سال ۲۰۲۲، هوش مصنوعی برای بازاریابها به چه معنی خواهد بود؟ همین الان هم هوش مصنوعی نمای دنیای دیجیتال مارکتینگ را تغییر داده است! از دنیای چتباتها و دستیارهای مجازی تا تولید محتوا، بهبود تجربه کاربر و حتی بیشتر! با اینکه پیشبینی آینده کمی دشوار است، فهمیدن اینکه هوش مصنوعی قرار است به رشد خود ادامه دهد و نقشش در دیجیتال مارکتینگ بیشتر شود، خیلی آسان است!
در حال حاضر دیجیتالمارکتر ها در دریایی از اطلاعات شنا میکنند، این دریا آنقدر بزرگ است که گاهی به نظر میرسد همه در آن غرق میشویم، و بعد هوش مصنوعی با چنان شکوهی وارد همین دریا میشود که گویی جلیقۀ نجات عمل میکند!
از آنجا که هوش مصنوعی نقش بزرگی در تغییر کسب و کار ها و قدرتبخشی به صنایع بازی میکند، طی چند سال اخیر از آن استقبال شدیدی شده است. هوش مصنوعی روش پیشبرد بیزینس ها را، علیالخصوص با توجه به اثر اخیر بحران ها به اقتصاد، تغییر میدهد!
هوش مصنوعی قبلا فقط در حد “رُزی ربات” (شخصیت کارتونی) بود اما الان تا حد IBM Watson بالا رفته و در واقع کارکرد اصلیش به کمک به انسانیت بدل شده است! حقیقت این است که فناوری و مخصوصا هوش مصنوعی، گام های بزرگی در نفوذ به بازار برداشتهاند و طی سال های آتی هم قطعا به این کار ادامه میدهد. همچنین با اطمینان میتوان گفت که صنعت بازاریابی دیجیتال به صورت مستمر تکامل پیدا میکند و هرروز تکنولوژیهای جدیدی متولد میشود! بنابراین با قطعیت میتوان گفت که بعضی از این تکنولوژیها میتوانند به صورت چشمگیری فهم ما از سفر مشتری آنلاین را افزایش دهند!
در فناوری چتبات، موجی از رشد دیده شده و برای کسی جای تعجب ندارد که این امر، با پیشرفتهتر شدن هوش مصنوعی، ادامه پیدا میکند! نتایج یک تحقیق جدید توسط semrush نشان میدهد 40% دپارتمان های فروش و بازاریابی، برای رشدشان روی تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بیشتر از هر چیز دیگری حساب میکنند!
اما سوال این است: در سال ۲۰۲۲ هوش مصنوعی چگونه روی بازاریابی دیجیتال اثر میگذارد؟
یکی از جنبههای کلیدی بازاریابی هدفگیریشده قانع کردن مخاطب هدف است. اما چگونه میتوانیم کسی را که نمیشناسیم، قانع کنیم؟
در سال آتی، چه در دنیای دستیارهای مجازی، چه در دستهبندی پیشبینیشدۀ مشتریان و چه در طراحی هوشمند برای تجربه مشتری شخصیسازی شده، هوش مصنوعی آیندۀ دیجیتال مارکتینگ است!
بازاریابیای که مخاطبان را بر مبنای ترجیحات کلیشان هدف بگیرد، از تبلیغات سنتی باارزشتر است. با در اختیار داشتن هوش مصنوعی، بازاریابها میتوانند از اطلاعات فردیسازی شده استفادههای ارزشمندی کنند، مثلا برای اینکه بفهمند فردی به کالایی علاقه دارد، حتی قبل از اینکه از افراد بخواهند هزینهای پرداخت کنند!
اگر تا به حال به این فکر کردهاید که تولید محتوای تان را همزمان هم اتوماسیونسازی و هم شخصیسازی کنید، بدانید که این کار شدنی است. اتوماسیون و شخصیسازی بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی، ترکیبی عالی است که باعث ایجاد سطح جدیدی از سفارشیسازی در بازاریابی میشود. با چنین چیزی، در ایام پس از پاندمی، کسبوکارها میتوانند در جنگ بُردن مشتریها، سهم بهسزایی داشته باشند و فروش و درآمد خود را افزایش دهند!
این صدا را میشنوید؟ صدای ضعیف هوش مصنوعی که هر لحظه شما را احاطه میکند؟ حتی همین الان که این متن را میخوانید! این صدا از صندوق دریافت ایمیلتان میآید! صدای ایمیلی که به صورت خودکار ارسال شده اما شما برای دریافتش ثبتنام کردهاید! این ایمیل اتوماتیک، شخصیسازیشده است!
بازاریابها میتوانند برای خودکارسازیِ تبلیغات کلیکی (PPC)، تبلیغات نمایشی، نرخ تبدیل، بازاریابی موتور جستجو (SEM)، پیدا کردن کلمات کلیدی، سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM)، و آنالیز وب سایت از راهحل های متکی به هوش مصنوعی استفاده کنند!
تیم فیسبوک پروژهای به نام Rosetta را شروع کرد. تمرکز این پروژه روی استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای فهمیدن متن نوشتاری در تصاویر و ویدیوها است و هدف آن ارتقا کیفیت محتوایی است که کاربران در جاهای مختلف فیسبوک با آن مواجه میشود. این پروژه به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقا تجربۀ کاربر با فهمیدن علایق مردم و بهینهسازی سطح درگیریشان با فیسبوک است.
بازاریابی پیشبینی کننده (که تحت عنوان مدلسازی پیشبینیکننده نیز شناخته میشود) اطلاعتی در اختیار ما قرار میدهد که کاربرد واقعی دارد. به دست آوردن این اطلاعات همیشه کار آسانی نیست. درواقع، این کار روشی برای فهمیدن رفتار آینده افراد است. این روش متکی به تحلیل اطلاعات قدیمی از کاربر و انجام تست است.
با استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، با ارائه پیشنهادهای شخصیسازی شده، به خود کاربران قدرت بیشتری میدهیم که باعث نرخ بازگشت بهتر میشود.
بازاریابی محتوایی که بر مبنای هوش مصنوعی است
لحظه به لحظه، تبلغکنندگان بیشتر به این موضوع واقف میشوند که در عصر دیجیتال استفاده از ابزارها برای داشتن بینش بهتری از رفتار مصرفکننده، بهشان یک مزیت رقابتی کلیدی میدهد.
کلید بازاریابی این است که در زمان مناسب با پیام مناسب به افراد مناسب برسیم! بعضی وقتها جهت انجام این کار، تحقیق بازار صورت میگیرد و هدف تحقیق بازار این است که بفهمیم که مردم گروه خاصی با رفتارهای فرهنگی و اجتماعیشان، به چه چیزهایی اهمیت میدهند. گاهی هم برای انتقال پیام مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب با بررسی آمارهای ماکرولِوِل دربارۀ بازار هدف (گروه سنی، درآمد، سطح تحصیل) صورت میگیرد. اگر میخواهید مخاطبانتان برای پیام شما ارزش قائل شوند، بخشبندی اطلاعات بهدستآمده و تبدیل آن به پیامی که بتوانید به مخاطبانتان انتقال بدهید، کار بسیار مهمی است. هوش مصنوعی در همین مرحله وارد میشود.
هوش مصنوعی، به تازگی در توزیع محتوا هم شروع به بازی کردن نقش مهمی کرده است. هوش مصنوعی با “پبشبینی موضوعات احتمالی که ترافیک زیادی جذب میکند” و همچنین با “توزیع دقیق محتوا اطراف آن مضامین” به این امر کمک میکند.
شرکتهای B2B و کسبوکارهای کوچک برای پیشنهاد محتوا به مشتریان (با توجه به خریدهای قبلیشان، گشتوگذار علایقشان و اطلاعات دموگرافیک) از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این روش به طرز مطلوبی با تکنیکهای بازاریابی مستقیم قدیمی، قابل مقایسه است چرا که وقتی پیامش به مشتری میرسد، اطلاعات بسیار جالبتری با خود حمل میکند و مشکلاتی را که روش قدیمی داشت، مثل لزوم ارسال تعداد زیادی کاتالوگ، به دنبال ندارد.
شرکتهایی مثل Zendesk, Salesforce و IBM مقدار زیادی روی توسعۀ هوش مصنوعیای که بتواند با مشتریانشان بیشتر شبیه انسانها تعامل کند، سرمایهگذاری میکنند.
هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکند تا:
بینش لحظهای از چگونگی تعامل مشتریان با خودشان در سرتاسر راههای ارتباطی شرکت با مشتری به دست بیاورند.
به صورت خودکار موارد را به مناسبترین گروه پشتیبانی ارجاع دهند و سپس با استفاده از آنالیز پیشبینیکننده بهترین اقدام ممکن را انتخاب کنند.
از چتبات ها برای انتقال دانش از طریق گردشکارهای اتوماتیک استفاده کنند. این خود میتواند یک روش بسیار مقرون به صرفه برای افزایش پایگاه مشتری باشد.
داده و اطلاعات مشتری را تحلیل کنند و سرنخهایی (لیدهایی) که بالاترین امکان تبدیل به مشتری دارند را شناسایی کنند. همچنین هوش مصنوعی به کسب.کار برای پرورش دادن این روابط کمک میکند.
از دید من، جالبترین ترندها شامل “یادگیری ماشینی، دادۀ بزرگ، هوش هیجانی، و هر سه V (شامل تایید، اعتبارسنجی و صحبت، که کلمۀ مربوطه به آنها در زبان انگلیسی با حرف v شروع میشود)” است. با گذر زمان ممکن است این ترندها کمرنگ شوند اما در حال حاضر، اینها موارد داغ و به روز هستند. تا سال 2022، بازاریابان دیجیتال باهوش، روی توانایی هوش مصنوعی در تشخیص احساسات، مثلا برای آنکه بفهمند مشتریان چقدر تحت تاثیر محصولاتشان هستند، حساب باز میکنند. با استفاده از ابزارهایی مثل چتباتها بازاریابها میتوانند دیدگاهها را نسبت به محصولات یا خدمات خود ردیابی کنند و به سرعت بر اساس آن واکنش دهند (مثلا کالا یا خدمت را تغییر دهند یا پیشنهاد بازگشت وجه بدهند).
حقیقت این است که هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست! پیشرفت تکنولوژی این امکان استفاده از هوش مصنوعی را به کسب و کارهای بیشتری داده. همینطور که کسبوکارهای بیشتری از هوش مصنوعی استفاده میکنند، کارآفرینان متوسط B2B سود زیادی میبرند. با آمدن سال 2022، هوش مصنوعی، نقش بزرگی در فضای بازاریابی دیجیتال و همینطور فضای کسبوکار به صورت کلی بازی میکند. اما اینکه کسبوکارها میتوانند از هوش مصنوعی به صورت مفیدی استفاده کنند و نباید فقط آنرا جایگزین نیروی انسانیشان کنند، نیز بسیار مهم است!