برندسازی شخصی دارایی است که ارزشاش در آینده نمایان میشود. وقتی به شرکتهایی مانند تسلا، ویرجین و مایکروسافت فکر میکنید، اولین چیزی که به ذهنتان خطور میکند چیست؟ بگذارید من به این سوال پاسخ بدهم! احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما خطور میکند محصولات این شرکتها نست و اغلب اوقات وقتی به این شرکتها فکر میکنید، بنیانگذاران آنها ایلان ماسک، ریچارد برانسون و بیل گیتس را به یاد میآورید.
هر سه شرکتی که به آنها اشاره شد در حوزه کاری خود یکه تاز و پیشرو محسوب میشوند. وجه مشترک این سه شرکت این است که بنیانگذاران آنها چهرههای سرشناس قدرتمندی هستند برندسازی شخصی را با تمام توان دنبال کردهاند. اگر هر کدام از این بنیانگذاران به سراغ شرکت یا مجموعهای بروند و از آنها تقاضای کار کند، بدون شک در کمتر از یک ثانیه بدون توجه به سابقه کاری و دانشی که در آن حوزه کاری دارند استخدام میشوند.
البته منظور من این نیست که میتوانید بدون داشتن کسب و کار به سراغ برندسازی شخصی بروید و برند هویتی خود را داشته باشید. داشتن کسبوکاری قانونی برای موفق شدن در بازار رقابتی کسب و کارها در سال ۲۰۲۱ ضروری است. با این همه، استفاده از روابط عمومی، تعامل و برندسازی شخصی میتواند کسب و کار شما را تقویت کند.
حقیقت این است که برندهای هویتی در حوزههای کاری خود رهبرانی هستند که مورد توجه و تحسین دیگران قرار میگیرند. با توجه به همین حقیقت باید گفت که همیشه برای برندسازی شخصی دیر است پس باید همین الان دست به کار شوید. اگر در دنیای برندسازی شخصی تازه کار هستید، در این مقاله سه نکته مهم بررسی شده است که باید قبل از ورود همه جانبه به حوزه برندسازی شخصی بدانید.
ارزش، ارزش و ارزش
وقتی نوبت به برندسازی شخصی میرسد، باید علاوه بر تمرکز روی خود به این نکته که چطور میتوانید برای مردم ارزش آفرین باشید فکر کنید. اینکه محتوایی با موضوع حل مشکلات یا تسکین درد مخاطبان خود تولید کنید عالی است اما مردم جایی به شما اعتماد میکنند که بتوانید برای آنها ارزش آفرینی کنید و هیچ انتظاری از آنها نداشته باشید. به زبان سادهتر اول باید ارزشمند شوید سپس به سراغ فروش و ارتقا کسب و کارتان بروید.
اعتماد را سرلوحه کار خود کنید
یکی از مواردی که در رسانههای اجتماعی کمتر دیده میشود، شفافیت و اعتماد است. خیلی پیش میآید با افرادی رو به رو شویم که با ماشینهای لوکس، شیوه زندگی و درآمدهای عجیب و غریبشان خودنمایی میکنند و بعدها متوجه شویم که همه اینها اجارهای بوده است! رهبران حقیقی از پلتفرمهایی که درآنها حضور دارند برای انتشار پیامهای خود به شکلی شفاف و معتبر استفاده میکنند. در مقاله اخیر نیوزویک، کارولینا هابسون در رابطه با همین موضضوع گفت: «بزرگترین رهبران زندگی من همیشه بردها و باختهای خود را به طور کامل به نمایش گذاشته، مسئولیت آن را پذیرفتهاند و هرگز از نشان دادن آنها تراسی نداشتهاند. از نظر من واقعی و شفاف بودن است که از آنها رهبرانی بزرگ خلق کرده است.» و من به طور کامل با کارولینا موافق هستم!
شفافیت را فراموش نکنید
شفافیت یعنی قدرت! چرا که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. وقتی صحبت از برندسازی شخصی میشود، باید شفافیت کامل داشته باشید. شفافیتی که از آن صحبت میکنیم شامل هدف، پیام و مخاطبین شما میشود. اگر در مقابل جمعی از متخصصین نرم افزار در مورد بچه گربهها صحبت کنید، انگار نه انگار که حرف زدهاید چرا که هیچکدام از مخاطبین شما به حرفهایتان گوش ندادهاند. قبل از سرمایه گذاریهای کلان روی برندسازی شخصی، در رابطه با کاری که میخواهید انجام دهید شفاف سازی کنید؛ به این شکل میتوانید خیلی سریعتر مخاطبین خود را پیدا کرد.
سرگرم کننده باشید
صادقانه بگویم، سعی کنید خسته کننده نباشید. حقیقت این است که میلیونها نفر در جهان وجود دارند که سعی میکنند پیامی مشابه پیام شما را به گوش مخاطبان خود برسانند. اگر نتوانید مردم را سرگزم کنید، آنها را در طول زمان از دست خواهید داد. راهی منحصر به فرد و سرگرم کننده برای تاثیر گذاری، تعامل و الهام بخشیدن به مخاطبین خود پیدا کنید. اگر بتوانید این چهار عنصر را به کار بگیرید، در مسیر برندسازی شخصی و به یاد ماندنی کردن ان در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن موفق خواهید شد.